ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Carlos in Antwerpen [terug]

Opmerkingen ...

21

van Henri <hdegroote@...> op vrijdag 26 februari 2010 om 20:03

Interessante discussies zeg .....
Zelf zal ik me morgenavond aan KLARA-Scala overgeven om met de ogen dicht (hopelijk) te genieten.
Toevallig wel gisterenavond in Utopolis Mechelen naar de "recente" ( = 07/12/2008 ) italiaanse versie van Don Carlo opgenomen in de Scala-Milaan gaan kijken en na 4 uur tevreden buiten gekomen.
Viel me in onderstaande reacties nog puntje op over "nederlands gezongen" ...
En toen floepte herinnering op over voorstelling van Fidelio in KOV Antwerpen ( Gent was toen aan het verbouwen), volledig in het nederlands gezongen. Maar de avond voor de voorstelling viel de tenor ziek, hadden ze toch nog een duitse tenor kunnen overvliegen, die zong dan natuurlijk in het duits ..... dat was schokkende opera-ervaring. Durf er geen jaartal meer op zetten, maar het blijft je bij.
Muziek-ritmic en taalstructuur zijn normaliter volledig op elkaar afgestemd vanwege articulatie van je woorden. Laat vertaalde versies dan ook achterwege.
Benieuwd hoe de franse Don Carlos morgen klinkt, na de italiaanse van gisteren.

20

van De Palmenaer Marc <marcdepalmenaer@...> op donderdag 25 februari 2010 om 16:51

Ben gaan zien naar deze productie, de regie was goed,maar ook niet meer.
De zangers vond ik behoorlijk, maar geef mij maar de Italiaanse versie.
Het beste tot hiertoe vd VLOS, al heb ik aan Wozzeck ook veel plezier beleefd.
Ps:Ricci,uit je tekst zie je hem er toch liever uit dan in de VLOS(K.Crucke) vanover 30 jaar kan ik uiteraard niet meespreken, maar mijn standpunt is geen Crucke als zanger in de opera.(hierbij wil ik de discussie ook sluiten)

19

van Eric Caers <ericcaers@...> op donderdag 25 februari 2010 om 11:26

In de jaren '70 en '80 waren er inderdaad zangers en zangeressen die mochten gehoord (en gezien worden). Ik denk daarbij aan Maria Verhaert en Jeanine Martoni. Sterke theaterpersoonlijkheden, podiumvast, vocaal sterk met een prachtig timbre.

18

van ricci <riccifrederic@...> op woensdag 24 februari 2010 om 23:42

euh, nergens heb ik gezegd dat koen crucke niet thuishoort in de opera, da's jouw mening marc. Crucke heb ik indertijd een meer dan behoorlijke ping-pong of pang (vergeet altijd wie wie is) horen zingen en hij was ronduit schitterend in de tweede tenor rol in francesca da rimini (in je eigenste Gent) maar ja da's ook wel meer dan 30 jaar geleden....Of ik'm nu nog zou casten is een andere vraag.

17

van De Palmenaer Marc <marcdepalmenaer@...> op maandag 22 februari 2010 om 0:23

Ricci,als je gelijk hebt zeg ik het graag,laat K.Crucke maar verder kapper spelen in Samson en Gert, en wegblijven uit onze operahuizen.

16

van ricci <riccifrederic@...> op zondag 21 februari 2010 om 17:45

Eric, koen crucke opvoeren als bron is nu niet direct verstandig, als er één draaikont is/was, is het wel 'koentje'.
Ik heb quotes gelezen waarin hij GM de grond inboort en letterlijk met clemeur de vloer aanveegt...tot hij dan toch uiteindelijk mocht zingen van ons markske en koentje plots alles verafgoodde (mortier en clemeur) wat hij daarvoor verketterde......Van kazakkeerderij gesproken.
De lustige boer moet zowat het meest gespeelde werk zijn in de gehele KVO geschiedenis.
By the way de huidige directeur is wel Aviel Cahn, clemeur is na vele mislukte sollicitaties (munt, luik, keulen, ..) uiteindelijk in straatsburg beland, van geluk gesproken.
Maar hij kan dan ook perfect Frans en Duits en zijn engels is beter dan dat van filip joos.

15

van Eric Caers <ericcaers@...> op zondag 21 februari 2010 om 14:30

Juist, Ricci. Ik moet nuanceren.Ten tijde van de OVV (1981-1988) werd er reeds in de originele taal gezongen maar sporadische uitvoeringen in het Nederlands kwamen bij mijn weten ook nog voor (bv. 'De lustige boer' met Maria Verhaert). Persoonlijk vind ik het - ondanks mijn reeds geuite kritiek op dat pre-Clémeur tijdperk - betreurenswaardig dat de goede elementen uit die periode zomaar met het badwater zijn weggegooid. Of zoals we lezen op de blog van Rony De Schepper: "Weet je wat zijn [Gerard Mortiers] allereerste beleidsdaad was toen hij directeur van de Vlaamse Operastichting werd? Hij liet alle muziek-, foto- en decorarchieven letterlijk verbranden. Toen de huidige directeur, Marc Clémeur, een viering voor de grote Rita Gorr wilde opzetten, vonden ze zelfs geen foto meer van haar... Mensen die tabula rasa maken met alles wat voor hen geleefd heeft, vind ik ronduit gevaarlijk." (Koen Crucke over Gerard Mortier in Humo van 8/1/2002)

14

van De Palmenaer Marc <marcdepalmenaer@...> op zondag 21 februari 2010 om 1:17

Mijn Vader werkte aan de dokken in Brussel,en Moeder werkte in een textielbedrijf in ons dorp.Ik ben gaan werken op mijn veertiende in 1973 in een groot textielbedrijf
Op mijn zestiende hoorde ik voor het eerst de Negende van Beethoven,ik was zwaar onder de indruk, een week later kocht ik alle 9 symphonies en zo is het gestart, heb momenteel 6000 klassieke cd's in mijn bezit waaronder een 300 tal opera's.
Voorts ga ik nog naar modern theater,hedendaagse dans, opera,klassieke concerten, lees het betere boek, en ga naar musea en de betere film,meestal alles samen met mijn echtgenote,Die wel een hoge functie heeft aan de Universiteit in Gent(heeft dus een prima diploma)
Maw als de microbe je pakt, geraak je er(gelukkig)niet meer van af of je nu gestudeerd hebt of niet.
Ben het wel eens dat er in de opera meestal mensen met een diploma zitten,dan bv een bouwvakker.

13

van ricci <riccifrederic@...> op zaterdag 20 februari 2010 om 23:59

Sorry hoor maar iets klopt niet, ik ken de KVO door en door en weet dus zeer goed dat het Nederlands als zangtaal (spijtig genoeg) reeds in de midden jaren zeventig was afgeschaft. Dus je zit er wel ver naast met 'alles werd er in het Nederlands gezongen', da's één.
Twee je hebt duidelijk een probleem met oudere mensen die van opera genieten, ageism noemt men dat, en het stoort mij vreselijk! Ik weet ook pertinent dat de zalen NIET halfleeg zaten in de oude KVO, bovendien in de jaren 80 was de oude KVO reeds vervangen door de VLOS. Ik heb de laatste voorstelling meegemaakt, hoor! Dat was de eerste akte van traviata in de inkomhal! Bovendien als je het aantal voorstellingen vergelijkt van de kvo en nu de vlaamse opera, ja dat zegt genoeg voor elk verstandig mens qua halfvol of halfleeg zitten. ik heb er gelukkig wel repertoire opgedaan met goeie zangers en geen peperdure regisseurs : zo van wanneer gaan we de boheme van leoncavallo nog eens in de KVO horen of een goeie lehar of kalman operette?
Uiteraard komen d'r geen arbeidskinderen of migrantenkinderen naar de opera, ze vinden het ronduit belachelijk wat daar gebeurt (en dikwijls terecht!), vroeger kwamen die naar de opera via de zang en haar sterren, sinds de jaren 80 is da veranderd en heeft de arbeidersklasse volledig afgehaakt. De KVO en ook de munt zaten vroeger vol met de arbeidersklasse. Nu gaan die naar musicals.
Maar kom ik heb me d'r al lang mee verzoend dat de operawereld zoals ik'm gekend heb niet meer bestaat en nooit meer zal terugkomen. Voor wat er in de plaats is gekomen, heb ik weinig of geen interesse meer. Soms ga ik nog voor een zangster of een zelden opgevoerde opera.
Zo ben ik nog naar parijs gereden voor "de zanger van mexico" (subliem) en messager's "veronique" (eveneens subliem) maar om de 'bejaarde ' Gruberova nu nog als Norma te horen, haak ik ook af....en Norma is één van mijn lievelingswerken....

12

van Eric Caers <ericcaers@...> op zaterdag 20 februari 2010 om 21:56

1. Provincietheater op zich is niet verkeerd maar het is toch wel leuker om een internationaal gerenommeerde instelling te bezoeken waarin de opera's in de originele taal worden gezongen. Ik zong midden jaren '80 in het kinderkoor van de Antwerpse opera. Sommige zangers waren inderdaad niet slecht, er waren wel goede initiatieven, maar alles werd in het Nederlands gezongen met weinig sprankelend effect. De zaal was dikwijls halfleeg en het sclerotische publiek was 60+. Opera werd toen gezien als een anachronisme op sterven na dood. Deze tendens is ondertussen gelukkig wat gekeerd. De Munt in de jaren '70 heb ik niet gekend dus daar doe ik geen uitspraak over.
2. Opera is elitaire kunst geworden omdat het een duur totaalspektakel is en bovendien sterk geïntellectualiseerd. Dit was misschien niet de intentie van Verdi en Wagner ('muziek voor het volk') maar publieksanalyse toont een oververtegenwoordiging van de blanke en hoogopgeleide middenklasse. De meeste sudenten die naar de opera gaan komen uit de humane wetenschappen. Feit.
3. Sommige randactiviteiten in de opera zijn misschien vergezocht (toegegeven, net zoals sommige moderne ensceneringen) maar ik ken scholieren en studenten die via deze activiteiten toch de weg naar de opera gevonden hebben.

11

van ricci <riccifrederic@...> op zaterdag 20 februari 2010 om 16:56

1. dat moet uiteraard zijn 'ik zeur ook niet'...
2. of opera een elitaire kunst is dat is dan weer een andere kwestie
3. de directeurs van de munt/ORW/KVO en Gent deden vroeger ook hun best hoor om dingen op niveau te brengen. Ik kon de francofone Huysmans niet uitstaan maar heb wel grootste dingen gezien onder zijn directeursschap..

10

van ricci <riccifrederic@...> op zaterdag 20 februari 2010 om 16:50

1. wat is er slecht aan een provincietheater?
2. en WEER een provincietheater? Wanneer was de Munt of de oude KVO dan een 'provincietheater'? Toch zeker niet in de jaren dertig. ik zag vroeger meer producties in één seizoen dan nu in 5 seizoenen Munt. OK alles was niet perfect maar dat was de Scala en de Met ook niet, en de zangers by the way waren meestal BETER, dikwijls zelfs VEEL beter.
3. van mijn part mag er meer geld aan opera gegeven worden, maar ik zeur ook wanneer dat ze geld minder krijgen, er gebeurt veel te veel 'rond' de opera en men kan gerust besparen op projectjes, neven-evenementen (om 'oms ken ons' nog aan een extraatje te helpen) , personeel, enz.enz.

9

van Eric Caers <ericcaers@...> op zaterdag 20 februari 2010 om 11:55

De vinger op de wonde: het ongunstige economische klimaat gecombineerd met politieke vulgariteit en 'politiek correcte' afkeer van elitaire kunst op het ministerie van cultuur maakt dat VLOS en Munt opnieuw zullen afglijden tot het niveau van provincietheater, alle goede initiatieven en gedrevenheid van intendanten ten spijt. Terug naar af...

8

van Margo <margo@...> op zaterdag 20 februari 2010 om 10:08

Ja, Klara zendt DON CARLOS volgende week zaterdag op 27 februari uit in het programma "Scala".

Vanavond zenden ze trouwens de Franse versie van JULIETTA van Bohuslav Martinu uit met o.a. Magdalena Kozena. Het is een opname van een concertante opvoering uit de Londonse Barbican Hall. Ik heb de opname van de BBC (denk ik) al een tijd geleden gehoord en dit is een niet te missen uitzending. In het Frans klinkt dit werk als een soort onbekend werk van Debussy... een revelatie.

7

van De Palmenaer Marc <marcdepalmenaer@...> op zaterdag 20 februari 2010 om 1:02

We kunnen ons natuurlijk wel beginnen afvragen of de VLOS nog toppers kan aantrekken,want zoals de meesten wel weten moeten ze weer 4,50% inleveren volgend seizoen, ik stel me de vraag of dat op termijn zal leefbaar blijven?
Ook De Munt moet het met een miljoen Euro minder doen vanaf September.

6

van Ricci <riccifrederic@...> op vrijdag 19 februari 2010 om 23:55

ze is inderdaad zeker niet te lang als ze goed gezongen is, heb ooit een excerpt gehoord van een franstalige versie op de rtb met van Dam, van Quaille en Gorr, dan hoor je pas hoe goed deze opera eigenlijk is in het Frans.
Maar je hebt er wel de zangers voor nodig met de juiste dictie. Met deze zangers -furlan qua dictie een uitz.- had de Italiaanse versie waarschijnlijk beter geweest.
Komt er een radio-uitzending?

5

van Margo <margo@...> op vrijdag 19 februari 2010 om 16:26

Maar deze versie is helemaal niet te lang !

Er kan niet genoeg Verdi zijn... in tegenstelling tot bepaalde andere componisten. ;-{)

4

van Eric Caers <ericcaers@...> op vrijdag 19 februari 2010 om 13:07

Conclusie: Middelmatige zangers + een verfrissende regie die deze (te?) lange versie boeiend moet houden voor een publiek dat eigenlijk liever de Italiaanse versie hoort.

3

van Matthijssen Willy <adbr1@...> op donderdag 18 februari 2010 om 14:46

ik ben het volledig eens met Wim , de sluieraria was zeer mooi gebracht ,samen met het dameskoor,zorgend dat voor een zeer mooi tafereel ,alleen Elisabeth van Susanna Branchini was soms ,persoonlijk, veel te luid ,verder was het echt opera ,zoals opera moet zijn,warm aanbevolen.

2

van wim <wim.verdonck@...> op donderdag 18 februari 2010 om 12:13

ik vond de zangers wel goed (behalve de inquisiteur wat minder). wat margo omschrijft als: "De Sluieraria mankeert lichtheid en komt moeizaam over met geforceerde coloraturen", zou ik eerder omschrijven als "tijdens de sluieraria waande ik me in het alhambra door tarasova's boeiende moors-spaanse interpretatie".
in elk geval vond ik de regie en enscenering ook heel sterk. wat door sommigen als een oer(versie/saaie) marathon omschreven werd, is voor mij voorbijgevlogen. de eerste productie van dit seizoen waar ik nog wel eens een 2de keer voor naar antwerpen zou willen afzakken.

w.

1

van De Palmenaer Marc <marcdepalmenaer@...> op donderdag 18 februari 2010 om 9:52

Dus als ik het goed begrijp?Een sublieme regie, maar zangers nogal aan de zwakke kant,is dus middelmatige opera?