ti guarda dal Grande Inquisitor

Christianne Stotijn in de Munt [terug]

Opmerkingen ...

7

van ricci <riccifrederic@...> op zondag 27 september 2009 om 15:45

ik blijf erbij dat 39% slecht is en het is ooit anders geweest ik herinner me full-house recitals onder mortier en een paar goed gevulde onder focroulle. Bovendien wil ik nog zien hoeveel effectief betalenden er zijn onder die 500..

6

van Jan <jan_vdb@...> op vrijdag 25 september 2009 om 18:12

Hoe bedoel je "39% is zeer slecht"? Dit wil zeggen dat er bijna 500 plaatsen verkocht zijn. Ga eens naar een recital in een andere zaal? De kamermuziekzaal van BOZAR lijkt altijd redelijk vol te zitten voor recitals. Maar ze hebben dan ook maar 475 zitplaatsen. Zet datzelfde aantal mensen in de zaal van de Munt, en de bezetting is plots "erg slecht". Recitals worden nu eenmaal slechts door een zeer select publiek opgezocht.

5

van Jan <jan_vdb@...> op vrijdag 25 september 2009 om 17:15

Hoe bedoel je "39% is zeer slecht"? Dit wil zeggen dat er bijna 500 plaatsen verkocht zijn. Ga eens naar een recital in een andere zaal? De kamermuziekzaal van BOZAR lijkt altijd redelijk vol te zitten voor recitals. Maar ze hebben dan ook maar 475 zitplaatsen. Zet datzelfde aantal mensen in de zaal van de Munt, en de bezetting is plots "erg slecht". Recitals worden nu eenmaal slechts door een zeer select publiek opgezocht.

4

van ricci <riccifrederic@...> op woensdag 23 september 2009 om 23:07

a) 39% gevuld is ZEER SLECHT voor een met belastingsgeld gesubsidieerd huis. Zelden is het meer dan dat, dan toch wel onder PDC want zowel bij Mortier als bij Foccroulle (reeds minder) zaten de recitals steeds goed tot volledig gevuld. Ik herinner me zelfs verscheidene recitals (Te kanawa o.a.) waarbij er zelfs stoelen OP de scene werden gezet, o vervlogen tijden...
b) ik heb oedipus rex nooit een topconcert genoemd dat was iemand anders, bronnen beter checken
c) flauw excuus, het blijft dus bij slecht management, de man kan het gewoonweg niet, hij heeft een gouden kans (zijn benoeming) verbrod en hij zal er niet in lukken om dit allemaal recht te zetten; vreselijk seizoen trouwens maar da's mijn mening....

3

van Jan <jan_vdb@...> op woensdag 23 september 2009 om 11:27

@Ricci:

1. de zaal was 39% gevuld, hetgeen niet slecht is als je weet dat voor een geslaagd recital de zaal inderdaad 50% gevuld is; zelden is het meer dan dat, behalve dan voor absolute toppers zoals Jaroussky vorig jaar
2. je kan Oedipus Rex in concertante versie moeilijk een "topconcert" noemen
3. slecht management? ooit al eens aan gedacht dat sommige huizen reeds in januari in print gaan met hun jaarbrochure terwijl andere in maart nog geen idee hebben van de programmatie?

2

van ricci <riccifrederic@...> op dinsdag 22 september 2009 om 19:54

1. 50% vol, da's blijkbaar een nogal optimistische beraming
2. dat de mensen wegbleven vanwege dat zogezegde 'top concert' is ook een vrij gemakkelijke uitleg.
3. en indien zo dan geeft dat wederom blijk van zeer slecht management want bij een planning zie je die dingen normaliter wel maar wie zich zelf onmiddellijk op de top van de berg wil zetten kan moeilijk even naar beneden komen voor overleg met -veronderstel ik dan - mindere goden.

1

van Stefan <bstefan@...> op dinsdag 22 september 2009 om 11:01

Zo'n alternatieve versie mag er voor mij wel 1x/seizoen bij, al vond ik die projecties enkel bij de liederen van Brahms geslaagd en passend, in het eerste deel (Schönberg) was het veel te hyperkinetisch en kon je er kop noch staart van maken. Ik deel je kritiek op de programmaboekjes absoluut. Het is ronduit schandalig dat je de tekst, een van de allerbelangrijkste componenten van een liedrecital, niet kunt volgen. De Munt zou dan beter voordien bvb de tekst in pdf op hun website plaatsen of voor zo'n geënsceneerde versie zelfs boventiteling bieden. Het feit dat de Munt maar voor 50% vol zat had veel te maken met het feit dat er tegelijk een topconcert was in de BOZAR.