ti guarda dal Grande Inquisitor

Oktober 2007 [terug]

Opmerkingen ...

12

van Karl <karl_stas@...> op vrijdag 12 oktober 2007 om 17:14

Persknipsels over Haveman:

"Niets dan lof echter voor de Jenufa-rol van de Nederlandse sopraan Barbara Haveman, die geregeld te gast is in de Opra de Wallonie in Luik. Ze heeft een ruime stem, engagement en grote scenische expressiviteit." Erna Metdepenninghen, De Standaard 23 oktober 2004.

"Alleen Barbara Haveman (Elvira) en Eduard Tumagian (Don Carlo) trekken zich als acteur uit de slag. [...] De Nederlandse Barbara Haveman (in 1997 winnaar van de zangwedstrijd van Verviers, en geregeld te gast in [de ORW]) heeft een heel mooie sopraan, die ze met warmte en de nodige briljantie voert." Peter Vermeersch in De Standaard, 13 oktober 2001.

Dat is toch allemaal erg positief.

Karl

11

van Ricci <riccifrederic@...> op donderdag 11 oktober 2007 om 23:32

inderdaad je haren gaan er niet van omhoog staan, erger nog de nieuwe 'casting director' van de Nederlandse opera (ex-vlos) gaat haar nu veel casten in a'dam want ik citeer' hij heeft haar net ontdekt' (op een van zijn reisjes natuurlijk)....Djeezes als ik zo'n dingen lees gaat mijn maag weer driekeer draaien....en hij denkt misschien dat hij zijn 'maria westbroek 'heeft ontdekt'. Het is door zo'n onbenullen als hij (eufemisme) dat talentvolle zangeressen zoals eva maria westbroek enorm veel tijd verliezen door te zingen in pizzeria's. Want ze horen het pas als anderen het horen.
Haveman een 'old timer' eigenlijk -was ze niet laureaat in verviers jaren terug?-nu pas ontdekken is een staaltje van onbekwaamheid, maar dan ook nog eens niet horen dat het een zangeres met beperkingen is, is nog erger....Zo dat moest er nog eens efkens uit, de professionele brombeer

10

van Margo <margo@...> op donderdag 11 oktober 2007 om 10:28

Stefan, Barbara Haveman heeft al redelijk wat gezongen in Luik... niet altijd met even groot succes, wat mij betreft.

9

van Ricci <riccifrederic@...> op woensdag 10 oktober 2007 om 22:24

random thoughts:
Soffel was echt een grootste zangeres maar reeds langs op de terugweg
-Havemann een degelijke zangeres, geen buitengewoon talent maar een 'trooper', zie ze echt niet zitten voor Rusalka
-dat repertoire: die operahuizen blijven maar herhalen en herhalen alsof er geen andere operettes zijn buiten de weduwe en die eeuwige vleermuis. Kunnen ze nu echt eens niks anders brengen dan altijd datzelfde repertoire. Ik heb meer operas gezien in de oude KVO en KOG tijd dan op 20 jaar munt en vlos. Gelukkig was er nog Luik. Oh, ja in amsterdam heb ik heel wat ondergaan van ellende als ik denk aan peter schat en nog veel andere rommel, origineel misschien wel maar ontzettende crap.
Maar ik ben weer aan het bromberen....

8

van Stefan <stefan.burke@...> op woensdag 10 oktober 2007 om 21:30

Op http://www.wernervanmechelen.eu/actualite.html vind je ook nog heel wat. Daaronder ook 2 projecten voor 2009-2010: Lohengrin (dirigent: Harmut Haenchen) Iphigenie (Herheim!). De vraag blijft wie Lohengrin zal zingen. De kans lijkt me klein dat K.F.Vogt het zal doen. Vandaag ook nog gevonden dat er volgend jaar een Fledermaus (????) te zien zal zijn in Amsteram met Kurt Streit. Daarnaast ook Boris Godounov, Die Frau ohne Schatten (Konwitschny, Fontana, Klaus Florian Vogt), Meistersinger in Amsterdam. Kent er iemand trouwens die Havemann?

7

van Margo <margo@...> op woensdag 10 oktober 2007 om 19:04

Zoals Stefan schreef, vind je een en ander na wat googelen...

De plannen van Barbara Haveman staan op http://www.creando.nl/barbarahaveman/ waaronder dus ook een Rusalka in de Munt.

Doris Soffel was o.a. Fricka in De Nederlandse Opera en in Keulen.

6

van Jan <cbos@...> op woensdag 10 oktober 2007 om 17:32

Van waar hlt u het in godsnaam dat Havemann in de Munt zou komen zingen? Van Doris Soffel heb ik zelfs nooit gehoord...

5

van ricci <riccifrederic@...> op donderdag 4 oktober 2007 om 18:46

nog maar eens Electra, nog maar eens Le grand Macabre (booooooooring), nog maar eens Strauss, en nog maar eens Rusalka. deze laatste zou ik nog kunnen begrijpen maar dan met een Havemann????
Ik heb al lang afgehaakt maar zitten jullie daar nu echt allemaal op te wachten???? En ik zou nog maar niet zo zeker zijn dat Villazon effectief komt zingen in amsterdam

4

van Stefan Burke <stefan.burke@...> op woensdag 3 oktober 2007 om 22:16

Na wat surfen op het web kun je al bijna heel het programma vinden. Inderdaad volgend jaar in december Rusalka in de Munt met oa. Barbara Haveman & Doris Soffel. Daarnaast ook la Cerentola, le Grand macabre (van Ligeti, met oa. Brian Asawa), Requiem van Verdi en Elektra (regie van Joosten, co-productie met Liceu, Chrysotemis van Westbroeck). Joosten brengt een Strauss-cyclus in de Munt. In 2009-2010 komen er nog interessante zaken. Clemeur sluit zijn mandaat af met Falstaff. Tot hier de "roddels"...

Het uitstellen van dat recital zou niet mogen voor een huis als de Munt, maar daarvoor is het seizoen nog niet mislukt. De eerste echte opera moet nog komen. Ik denk eerlijk gezegd dat er gewoon iets scheelt met Ernman. Haar prestatie in Aix als Cherubino was onder de verwachtingen en haar Nerone in Amsterdam was niet meer zo goed als die in Brussel (2006). De Monteverdi-cyclus in Amsterdam was trouwens niet zo'n succes. Die regie is compleet verouderd. De cast van l'Incoronazione maakte wel wat goed. De cast (en zeker het orkest) van l'Orfeo was zwak! Het werd helemaal triestig toen de voorstelling moest stilgelegd worden omdat een deel van het decor instortte.

Stefan

3

van Tristan <tristanfaes@...> op woensdag 3 oktober 2007 om 16:07

Nog een toekomstgerucht, jammer genoeg van de site van Torsten Kerl: hij komt naar Brussel om de prins in Rusalka te zingen. Ware het niet voor hem, het was een boeiende kans geweest om die opera eens te zien. Ik heb hem immers gemist in Parijs...

2

van Karl <karl_stas@...> op dinsdag 2 oktober 2007 om 23:59

Tja, grootse projecten, povere uitvoering...

1

van Ricci <riccifrederic@...> op dinsdag 2 oktober 2007 om 22:25

Haastwerk en ook 'patchwork' mag ik wel zeggen. Zo heb ik uit zeer goede bron vernomen dat er bij de premiere van de Gurrelieder een massa mensen hun gekochte plaatsen niet konden innemen vanwege een sceneprobleem en dus terug huiswaarts konden voor een latere voorstelling. Onprofessioneel zei je? Juist da's een goeie omschrijving ....