ti guarda dal Grande Inquisitor

Ariadne auf Naxos in Antwerpen [terug]

Opmerkingen ...

6

van De Palmenaer Marc <marcdepalmenaer@...> op maandag 10 oktober 2005 om 10:47

Hallo,

We mogen gerust zeggen dat de VLOS de middelen niet heeft dan de grote operahuizen.
Toch hebben ze in het verleden al bewezen dat ze met beperkte middelen al mooie stukken hebben gebracht.
Als Strauss liefhebber moet ik helaas toegeven,dit was ondermaats,en de VlOS hun seizoen zal afgerekend worden op de laatste productie '"Das Rheingold' indien deze zou floppen zouden wel eens veel abo's kunnen afhaken.
Ik hoop toch als vriend vd opera en Gentenaar dat ze zich herpakken,en we een goede Wagner te zien krijgen.
Groeten,
Marc.

5

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op maandag 10 oktober 2005 om 7:55

Mh. Dat lijkt mij inderdaad ongeveer de ideale bezetting.

Maar de Vlos is Salzburg niet, natuurlijk ...

groetjes,

Sven.

4

van Tristan <tristanfaes@...> op zondag 9 oktober 2005 om 23:48

De schitterende muziek die Strauss er bij gecomponeerd heeft blijft overeind wanneer je het werk hoort zoals in het laatste Salzburgse seizoen van Mortier. Deborah Polaski, Jon Villars, en vooral Natalie Dessay, Susan Graham en Christop von Dohnanyi. Héééééééééééééééérlijk

3

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op zaterdag 8 oktober 2005 om 21:55

Dat is mij inderdaad ook opgevallen met Salomé vorig jaar.
Dat Törsz wel degelijk een zeer boeiende Strauss dirigeerde, maar zelfs zonder deze voorstelling gezien te hebben durf ik zeggen dat deze Ariadne voor de Vlos toch niet de beste keuze was.

Nog eens, het is een leuk gegeven, maar verder dan dat? Alhoewel Strauss er prachtige muziek bij gecomponeert heeft.

groetjes,

Sven.

2

van Pieter <pieter.bijlsma@...> op zaterdag 8 oktober 2005 om 12:51

Het is een mirakel hoe Zvetkova en Dowd blijkbaar in maar een paar dagen tijd zijn verbeterd. Tijdens de première in Antwerpen zongen beiden nog rampzalig: zwaar naast de toon en tremolerend vibrato, en Dowd die de hoge ligging niet aankon. Dan duurt het slot wel heeeel lang. Dat maakte het voor mij of ik naar een cliché van een operavoorstelling zat te kijken. Passend bij de regie, maar beschamend voor de zangers.

Wat voor mij geen afbreuk deed aan de muziek van Richard Strauss: fenomenaal wat hij voor orkestrale klanken uit een kamerbezetting weet te toveren. Mits daar goed bij gezongen weet, kan ook het slot van Ariadne auf Naxos best stand houden tegenover een Arabella of Der Rosenkavalier.
Törzs heeft werkelijk een zeer goed stijlgevoel voor Strauss.

Pieter

1

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op vrijdag 7 oktober 2005 om 19:16

Tja, ...

Mijn instinct heeft mij dan toch niet bedrogen, dat ik voor deze productie geen kaartjes moest kopen.

Persoonlijk wil ik er nog wel aan toevoegen, dat het gegeven van de opera misschien wel 'origineel' is, maar dan men achteraf de opera toch rap vergeten is.
Ariadne auf Naxos heeft - wat mij betreft - toch niet de diepte van bv. Der Rosenkavalier, laat staan de bloedstollendheid van Strauss' tragedies.

De situatie begint voor de Vlos nu echt wel stilaan problematisch te worden, en het verdere seizoen belooft niet veel goeds.

Binnen enkele weken naar Parijs voor La Bohème met R. Villazon en Il viaggio in de Munt. Dat zullen andere ervaringen zijn, me dunkt.

groetjes,

Sven.

PS : en dan de Rode Zaal van de Singel als locatie. Onbegrijpelijk...