ti guarda dal Grande Inquisitor

Ben Heppner in De Munt [terug]

Opmerkingen ...

5

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op dinsdag 14 december 2004 om 8:48

Ja, eigenlijk zijn opera-fans (waaronder mezelfe) goed zot.

De laatste keer in Londen heb ik meer dan 300 pond betaalt voor 2 eerste rangs-ticketten (voor mij en mijn vrouw). En dan nog hotel, Eurostar én nog iets dat uw vrouw schoon vindt (als je getrouwd bent, geraak je daar - zeker in Londen -niet onderuit).

Maar ja, vroeger toen ik student was heb ik jaren op het derde middenbalkon van de Vlos gezeten met een jeugdabonnement.
Dat was ook best goed. Om het maar bijbels uit te drukken : er zijn vette en magere jaren.

Ja, Margo, als Tristan er zo zal uitzien zal het wel de moeite worden, maar spijtig genoeg, dus zonder mij...

Beste groeten,

Sven.

4

van Margo <margo@...> op maandag 13 december 2004 om 22:12

Hoe die Tristan er in Parijs zal uitzien, is niet meer 100% koffiedik-kijken.

Begin deze maand is namelijk de aanzet gegeven in Los Angeles met het "Tristan Project". Elke dag werd één bedrijf van "Tristan und Isolde" opgevoerd in de Disney Concert Hall in een semi-concertante uitvoering.

Het zal wel nog enigszins anders zijn dan de finale versie die in de Bastille te zien zal zijn, al is het maar omdat Peter Sellars nog niet echt in actie geschoten is. Maar de videobeelden van Bill Viola waren er wel al bij, alhoewel ik niet weet in hoeverre die definitief zijn.

Als je wat googlet naar "Tristan Project", dan vind je al een en ander. Bernard Holland schreef bv. in de New York Times:

"An awful lot is going on at the same time. Mr. Viola's imagery is thoughtful, and his use of water - lovers swimming beneath its surface, heavy surf breaking to the rhythms of Wagner's music and water's fusion with fire at the end - is arresting. Musical time operates at a slower rate than clock time; these glacial moving pictures projected on a screen understand that well. The ruminations on bleak forests and rock faces, the solemn striptease by Mr. Viola's surrogate lovers and especially the grainy images of freighters sailing by night are all lovely metaphors, but being metaphors, they distract us. A metaphor is a transaction: 'this refers to that.' The transaction diverts us from Wagner's thread. This visual dimension to 'Tristan' acts like the annotations in the margins of a book: helpful observations but not essential ones. Operating in time-driven synchronization with theater and music in motion, they crowd out what is essential. More beauty ends up being less beauty."

Wie bijvoorbeeld Bill Viola's watervideo's gezien heeft van "Five Angels for the Millenium" - zie http://www.5angels.net/ - in Tate Modern of tijdens de RuhrTriennale, kan zich voorstellen hoe overweldigend zijn beelden kunnen zijn. Maar de confrontatie met Wagners muziek ziet er - ten minste op papier - op zijn minst fascinerend uit.

Ik verwacht dan ook niet echt dat het zal uitdraaien op een groezelig pita-restaurant met MTV-beelden.

3

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op maandag 13 december 2004 om 17:01

Hm,

Ik kan mij niet voorstellen dat een Desdemona door Renée Fleming slecht zou kunnen zijn. Ze zingt haar rollen wel met veel maniërismen en als je daar niet van houdt, dan haak je wel af, natuurlijk.

Maar ik vind ze schitterend, vooral in Massenet is de beste, en haar Rusalka, wondermooi !

Nu ja, ieder zijn smaak natuurlijk.
Zoals ik ooit al eens gemeld heb, vind ik Callas AFSCHUWELIJK, wat ze ook zingt ...!!

Ik laat in ieder geval de kelk van Tristan aan mij voorbijgaan.
Ik heb besloten naar Il Turco in Italia te gaan in Londen (met Bartoli).

Dan bespaar ik mij misschien een Liebestod gezongen in de keuken van een groezelig pita-restaurant met de TV's op MTV ...

groetjes,

Sven.

2

van Margo <margo@...> op maandag 13 december 2004 om 15:04

Otello in London: ja het kan zeker perfecter... als ze iemand anders zouden kunnen vinden om Desdemona te zingen.

En voor Parijs... gewoon blijven proberen. Op de meest gekke momenten kunnen er terug kaarten verschijnen op de website van onbetaalde, geweigerde, niet-afgehaalde reserveringen. En ja, ik heb een kaart ! En nee, ze is niet te koop.

1

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op maandag 13 december 2004 om 8:21

Ja, Ben Heppner schijnt zich wel helemaal herpakt te hebben. Ook zijn opname als Enée in Les Troyens was/is memorabel.

Ik hoop hem te zien als Otello in Londen op het einde van het seizoen.
Samen met Renée Fleming. Kan het perfecter?

Margo, waarom kan een gewone sterveling geen kaarten kopen voor Tristan in Parijs? Mortier had weer veel geld nodig van bedrijven zeker. En al die kaderleden die opera geen kat interesseert, die krijgen allemaal een kaart.

Of is er een andere verklaring?

een teleurgestelde opera-bezoeker