ti guarda dal Grande Inquisitor

Le prophète in Essen [terug]

Opmerkingen ...

2

van Dolf <adolf.lossie@...> op dinsdag 2 mei 2017 om 23:27

We hadden de voorstelling van 29/4/17, die als eerste van drie voor CD-opnames zou dienen. Mijn algemene indruk was iets positiever, maar de meeste pijnpunten bleven dezelfde als in uw recensie. In het bijzonder het decor en en onaangepaste bezetting van Lynette Tapia als Berthe waren minpunten. John Osborne vond ik vocaal zeer sterk en niet gehinderd door te hoge topnoten in zijn partij (i.v.m.I Puritani en Guillaume Tell). Marianne Cornetti was inderdaad indrukwekkend, maar haar timbre klonk eerder Slavisch dan Frans. Zowel de graaf als de drie wederdopers klonken evenwel uitstekend. De enscenering was weinig doorleefd. De eerste twee aktes kwamen eerder vlak over (opnamestress ?), maar daarna klonk het wel overtuigend. De pauzes na de tweede en derde akte leken me wel gepast. Het is erg mooie muziek, maar een stuwende, homogene lijn zoals bij tijdgenoten in de betere Donizetti, Berlioz (La damnation en Les Troyens), en bij de iets jongere Verdi en Wagner miste ik toch. Lag het aan de dirigent ?

1

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op dinsdag 25 april 2017 om 10:34

Ik zou toch al van een revival spreken na de Huguenots, Juive, Prophète, Vestale die we de laatste jaren gehoord hebben... Ook in Parijs komt er in de toekomst Les Huguenots...