ti guarda dal Grande Inquisitor

Tannhäuser in De Munt [terug]

Opmerkingen ...

4

van De Palmenaer Marc <marcdepalmenaer@...> op donderdag 1 juli 2004 om 16:56

Hallo Sven,

Bedankt om je indrukken te mailen,misschien had ik de moed wel moeten opbrengen om te blijven, maar deze stond al in mijn schoenen vandaar.

Groeten en hopelijk volgend seizoen beter.

Marc.

3

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op donderdag 1 juli 2004 om 13:50

Beste Marc,

Ik ben gisteren naar Tannhäuser gaan kijken en toch gebleven tot het einde.

Hoewel ik kan begrijpen dat je na de eerste akte bent doorgegaan. Ik had ook even dat gevoel.
Terwijl het bachanaal nog meeviel, was het einde van de akte ondermaats. Zowel in de regie als in de muziek.
Vooral dat overdreven grote rubato in de laatste orkestmaten vond ik echt teleurstellend, toch voor een puike dirigent als Ono (en als ik me niet vergis werden er zelfs een aantal maten geknipt? Waarom , in hemelsnaam?).
Ik vind, zoals Barenboim het doet op die laatste Teldec-opname perfect :
echt heel snel (eigenlijk versnellend) maar met krachtige accenten.

Maar in de volgende bedrijven werd het geheel wel beter.
Ik kan mij grotendeels vinden in de commentaar van Margo. De finale vond ik zelfs aandoenlijk, maar het is waar, het was 'to little, to late'.
Het zijn eigenlijk allemaal wat losse ideeën, het ene al wat beter dan het andere, sommige dingen zelfs ronduit belachelijk (dat gesleur met die clown!).

En de zangers in perfect middeleeuws outfit lopen zowat verloren in al die Fabre-obsessies.

Wat wel heel goed was- vond ik - was de plaatsing van het koor. Bij de Einzug der Gäste en de pelgrimskoren werden ze echt frontaal voor het auditorium gezet, wat een grandioos volume en muzikale 'power' uitstraalden.
Muzikaal waggelde het voor de rest wel een beetje. J-F-West was waarschijnlijk al stukken beter dan Gentile, maar de kwaliteit was toch wisselend : zijn duet met Elisabeth en de Rome-vertelling vond ik bv. wel te doen. Maar het geheel was vaak te schreeuwerig en te weinig mezzo voce.
Maar ja, het is ook zo'n zware rol.
Volgens mij is Peter Seiffert momenteel de enige tenor die deze rol echt perfect kan zingen.

Absoluut grandioos was Stephen Milling als Hermann : een interprentatie vol dynamische nuances, mezzo voce en autoriteit. Die man moet echt naar Bayreuth! Ook groots vond ik Stephen Loges als Wolfram. Hij heeft eigenlijk een te lichte bariton, maar de lyrische aandoenlijkheid en de onberispelijke dictie waarmee hij de zangerswetstrijd en de Abendstern zong,was ongelofelijk mooi.

Dus er waren wel genoeg hoogtepunten om ook te blijven na het eerste bedrijf, vond ik.
Maar goed het was zeker topper, maar met iets minder Fabre en iets meer zangcultuur hadden we al een heel eind opgeschoten.

Beste groeten,

Sven De Boeck

2

van marc de palmenaer <marcdepalmenaer@...> op maandag 28 juni 2004 om 18:57

Beste Sven,

Ik kon Margo zijn commentaar niet geloven,omdat een vriend me had gezegd dat het schitterend was.
Gisteren met eigen ogen gaan bekijken ,na het eerste bedrijf ben ik naar huis gekeerd.
Zowel regie,als zang zijn een ramp moest Wagner dit te horen krijgen hij zou zich honderd maal omdraaien in zijn graf.
Enfin je doet met je kaart wat je wil,mocht je deze week toch de uitvoering gaan bekijken graag zou ik u mening willen kennen?

Vriendelijke groeten,

De Palmenaer Marc.

1

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op vrijdag 18 juni 2004 om 11:38

Ik wou er toch maar even het volgende aan toevoegen:

het schijnt dat bij de laatste voorstellingen (oa. de 30ste juni waarvoor ik kaartjes heb) Jon Frederic West, Tannhäuser zal zingen ?

Dat zal dan misschien toch nog de moeite worden ?