ti guarda dal Grande Inquisitor

Lohengrin in Amsterdam [terug]

Opmerkingen ...

6

van Iris <iris@...> op dinsdag 25 november 2014 om 8:05

Deze Lohengrin krijgt her en der de meest uiteenlopende recensies. Zo jammer dat mijn agenda een trip naar Amsterdam niet toestaat want nu ben ik echt nieuwsgierig geworden. De laatste voorstelling zal zaterdag rechtstreeks op radio 4 worden uitgezonden. Ben benieuwd! Ik heb Nicolai Schukoff nog nooit in `t echt gehoord, maar de fragmenten die op you tube vindbaar zijn, spreken mij zeer aan. Zowel de fragmentjes Siegmund en Parsifal, maar ook de Faust en de Don José. Zijn walsje in Grafin Mariza vond ik allercharmantst. Misschien moet ik zaterdag eens enkel met mijn oren luisteren om mij een goed beeld te vormen van die stem...

5

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op maandag 24 november 2014 om 19:00

Everink had inderdaad ook een een grote vokale en scenische présence als Heerufer-céremonieleider. Moest blijkbaar ook heel wat kleine gestes onthouden met boek en vinger-dolk. En ik had ook de indruk dat hij de hele voorstelling op een soort van stelten moest lopen, wat het zeker niet makkelijker maakte...

4

van jacques laroy <nadine.roeck@...> op maandag 24 november 2014 om 17:54

volgens mij was de nederlander Everink de grote vedette
wat een presance en vokaal klinkend zonder te roepen
in april volgend jaar zien we hem terug in Berlijn
Shuster was ook prachtig alhoewel door een nederlandse krant volledig afgebroken

3

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op maandag 24 november 2014 om 9:22

Inderdaad een hele mooie produktie! De 'koorwand' in I stoorde me veel minder dan 12 jaar geleden. Het gaf iets van antiek theater (met inderdaad oosterse kostuums). Over de zwaan als een bundel roeispanen ben ik minder te spreken, de entree van Lohengrin mist daardoor wel de scenische climax, die men op dat ogenblik verwacht. Op het einde van II vond ik dan weer dat het koor wat veel heen en weer bewoog, maar zoals U dat uitlegt (de orkaan van twijfel...) zit daar wel iets in.
En inderdaad zeer sterke personenregie, vooral tussen Ortrud en Telramund, al vond ik in begin van II Ortrud wat karikaturaal bewegen; maar haar openbare ruzie met Elsa op het einde van II was heel sterk weergegeven. En Schuster was vocaal ook enorm indrukwekkend. Het contrast was dan ook heel mooi met de Elsa van Banse die volgens mij de rol heel 'jugendlich-dramatisch' zong. Wat Schukoff betreft: op het einde van II vond ik zijn hoogte ook een kleine ramp (heel geknepen) en ik vreesde voor het IIIe bedrijf. Maar (en dit is mijn indruk, maar wie ben ik) tot mijn verbazing vond ik hem in III plots veel beter. De lange scene met Elza vond ik door beiden mooi gezongen (en geacteerd) en zijn Gralerzählung vond ik zelfs heel mooi gebracht. En niets dan lof voor een heel cynisch-sinistere Nikitin en een stevige Groissböck. En voor een prachtig spelend orkest (Albrecht bezig zien was al een deel van het spektakel!) met oa een prachtig subtiel Vorspiel van I.
De balans is dus zeker meer dan positief!

2

van jacques en nadine <nadine.roeck@...> op maandag 24 november 2014 om 9:16

Persoonlijk had ik hoge verwachtingen van de tenor Nikolai Schukoff als Lohengrin, maar hij kon mij niet volledig bekoren. Zijn stem was vaak te krachtig en te hevig. Vooral in de hoge registers vond ik zijn aanpak iets te geweldig. Daartegenover staat zijn groot acteertalent. Een interview met deze Oostenrijkse tenor kan ingekeken worden op de website http://www.jeaneichperger.be/start.htm onder de rubriek ‘Interviews’.

1

van Ingrid <paysanbleu35@...> op maandag 24 november 2014 om 0:30

Een meer dan interessante documentaire over Bastiaan Everink, de Heerrufer in de deze productie, ooit werkzaam als marinier : http://ntrpodium.ntr.nl/page/afleveringdetail/1079/NTR%20Podium