ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Walküre in Bayreuth [terug]

Opmerkingen ...

4

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op woensdag 30 juli 2014 om 15:10

Ik bedoelde natuurlijk niet de zanger Mikhail Petrenko maar de dirigent Kirill Petrenko. Mijn formulering was wel ietwat onhandig...

3

van nadine roeck <nadine.roeck@...> op woensdag 30 juli 2014 om 14:21

wat deed petrenko hier bij ???

2

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op dinsdag 29 juli 2014 om 12:42

Om toch ook nog even op de video's terug te komen: in sommige gevallen vond ik ze heel gepast, zoals in de vermelde drank-scene met Sieglinde maar het gaf -alleszins verleden jaar- bv. een heel verward beeld van het
gevecht op het einde van II, toch een essentiel moment - dat zie ik dan toch liever duidelijk OP de scene! En de russische filmbeelden mogen dan wel de context van de enscenering verduidelijken, uiteindelijk gaan ze toch de aandacht van de eigenlijke scene afleiden (ge weet vaak niet naar welk van beide te kijken!). En ik vind het teveel gebruiken van video's sowieso kunstmatig en storend. Dat vind ik trouwens ook al bij de Bill Viola video's in de bewuste Tristan-enscenering, hoe prachtig die video's op zich dan mogen zijn. (maar blijkbaar zijn de meningen hierover verdeeld, wat natuurlijk mag...)

1

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op dinsdag 29 juli 2014 om 11:52

Zoals ik al zei, Die Walküre kwam mij verleden jaar als enscenering ook veel 'normaler' over. En inderdaad, een heel mooi decor.
Wat de discontinuïteit betreft, ik herinner me dat dat zorgde voor interessante lange discussies aan de ontbijttafel. Bevallen zulke ensceneringen niet altijd, ze hebben wel het voordeel alleszins tot diverse interpretaties en dus boeiende gesprekken te leiden. En dat kan men dan toch beter doen, dan zich erover te ergeren tegen ieder die het horen wil, iets waar niemand geniet van heeft!
In dit geval dachten we dat de russische Alberich het westen bezoekt (Rheingold) en de westerling Wotan Rusland bezoekt (Walküre) en zich daar geheel aan de cultuur aanpast; hij draagt zelfs plots een lange baard, die trouwens later weer verdwijnt (?) en zo konden we nog doorgaan... Muzikaal heb ik alleszins goede herinneringen aan Botha (ondanks zijn scenische onhandigheid), Kampe, Mahnke als een inderdaad zeer autoritaire Fricka en de indrukwekkende Brünnhilde van Foster. En natuurlijk Petrenko...
Hou U nu dus wel vast voor de Siegfried...en let eens of ze dit jaar ook in het programma waarschuwen voor de knallen in het IIe bedrijf... een verwittigd man...