ti guarda dal Grande Inquisitor

Jenufa in de Munt [terug]

Opmerkingen ...

3

van Margo <margo@...> op maandag 3 februari 2014 om 19:13

Stefan, die zwartezandbak was niet negatief bedoeld... maar een samenvatting van de hele productie in één woord, zodat iedereen die ze ooit gezien heeft zich meteen herinnert welke Carsen-productie het was.

Zoals de plonsbad-Katya of het vodden-Vosje. :-)

Naast Jenufa in Essen, duiken al die Carsen-Janaceks (en sommige Carsen-Puccini's) nog regelmatig ergens op in een of ander operahuis... behalve in Antwerpen of Gent...

2

van Eddy Frans <eddy.frans@...> op maandag 3 februari 2014 om 14:59

Voor wie de Carsen-productie van Jenufa (met het onvergetelijke in beeld gebrachte slotduet) nog eens wil zien: ze wordt hernomen in Essen in mei-juni 2014

1

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op maandag 3 februari 2014 om 12:04

Het lijkt er dus inderdaad op dat het tweede bedrijf als -enig- dramatisch scharniermoment genomen wordt (heel cru-realistisch in decor en personenregie, al vond ik ook het over de grond kruipen van Kostelnicka er wat over...) en dat het eerste en derde bedrijf als een soort van decoratieve omlijsting gebruikt wordt (met Moravische folklorekostuums, Art-Nouveau decors, Kabuki bewegingen en een onophoudelijk (!) ballet op de achtergrond - dat alles puur visueel wel heel mooi).
Het probleem is wel dat het drama hoe dan ook al begint in het eerste bedrijf en verder gaat in het derde. Vooral de ontknoping van de opera met de grote publieke bekentenis van Kostelnicka komt op deze manier wel heel weinig menselijk en dramatisch over (een grote anticlimax, zeker na haar formidabele vertolking in het tweede bedrijf!). Wel een mooi slotbeeld als Jenufa en Laca in het midden van het toneel naar mekaar toekomen.
Nietemin schijnt Hermanis me een regisseur met interessante ideeen en die met visueel mooie beelden werkt (een opluchting na een aantal lelijke produkties in de Munt vorig seizoen zoals La Traviata of Manon Lescaut of bv de Tristan in de Vlaamse Opera!) En het zal me benieuwen wat hij bv in Salzburg van Il Trovatore zal maken (ik ga er wel niet naartoe maar het zal wel op DVD verschijnen zeker...).
De bezetting van deze Jenufa vond ik gewoon prachtig, vooral Matthews, Charbonnet en Workman, allemaal ook formidabel acterend, althans in het tweede bedrijf waar ze dat mochten...
Globaal de beste Jenufa blijft voor mij die van Carsen (ik mag geloven dat de benoeming "zwartezandbak-produktie niet negatief bedoeld is!) in de Vlaamse Opera met de toen even onvergetelijke Kostelnicka van Josephine Bartow...