ti guarda dal Grande Inquisitor

Tosca in Antwerpen [terug]

Opmerkingen ...

7

van Stefan Verheyen <meneer_verheyen@...> op donderdag 14 november 2013 om 20:25

Ik heb zondag Tosca gezien en ik was echt niet overtuigd. Zowel de zang als de regie konden me niet boeien. De leegheid van het podium was niet goed voor de zangers; geen van allen konden zich goed verstaanbaar maken tot op het derde balkon waar ik zat. Enkel als de zangers vooraan stonden of Cavaradossi op zijn laddertje waren fatsoenlijk hoorbaar.
Romanko was een Tosca meet veel sleet, Najmiddin Mavlyanov was niet krachtig genoeg en weinig genuanceerd (ik wil hem eens in ander repertoire horen), Gregg Baker was vocaal wel erg sterk, maar kon nooit het cynische, wreedaardige karakter naar voren brengen. De regie hielp daar niet bij; ik kan de Knack recensent enigszins begrijpen als hij spreekt over "Regisseur Frans Willem de Haas kent zijn vak niet of had het honorarium dringend nodig en heeft daarom rommelwerk zonder greintje inspiratie afgeleverd. De slordigheid van het concept loopt de spuigaten uit wanneer blijkt dat bij momenten woord en daad niet kloppen. "
Na de Carsen interpretatie is dit ersatz toneel waarbij ik op mijn honger blijf.

6

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op woensdag 13 november 2013 om 10:35

Intussen Tosca gezien uit de Met in de cinema, de herneming van de toch wel mooie en dramatische produktie van Luc Bondy. Ik vond Roberto Alagna zeer overtuigend (ook vocaal) als Cavaradossi. Patricia Racette was een zeer dramatische Tosca (bv de scene na de moord op Scarpia!). En George Gagnidze was een bijzonder cynische en sadistische Scarpia...

En terwijl ik toch bezig ben: verleden week één mooie en één sublieme produktie in de Parijse Bastille gezien.
De mooie was de Aida in de enscenering van Olivier Py. Met zijn koperkleurige, blinkende decors deed het mij een beetje aan zijn Huguenots in Brussel denken. Het oude Egypte was ver, maar dat vind ik bij deze opera niet zo erg. Het was wel een historische mengelmoes: van de Italiaans-Oostenrijkse oorlog (tijd van Verdi) tot de stapels naakte lijken van de Holocaust, en ook de Ku-Klux-Clan kwam er even bij met puntkappen en brandend kruis. Fanatisme is van alle tijden... En de bezetting was heel degelijk (Dean Smith-Garcia-Bocharova-Murzaev-Scandiuzzi)...
De sublieme was de Elektra van Carsen! Sober (eigenlijk compleet leeg) decor maar sfeervol belicht, bijzonder efficient gebruik van figuranten, ijzersterke personenregie - dit was een Griekse tragedie!...Men kon wel de stijl van Carsen herkennen en ik moest soms aan zijn Turandot en zijn Jenufa denken maar dit is wel één van zijn sterkste ensceneringen. En gedient door twee subliem zingende theaterbeesten: Irene Theorin en de immer formidabele Waltraut Meier. Hun confrontatie deed de vonken eraf springen! Ook de rest van de bezetting (Merbeth-Nikitin-Begley) was meer dan degelijk! 1 3/4 uur ononderbroken spanning...Na de laatste noot brak een bravo-geroep los. Terecht...

5

van Simonne De Vos <devos.simonne@...> op zaterdag 9 november 2013 om 8:07

De recensie over Tosca in De Morgen is genuanceerder. Gelukkig!

4

van Simonne De Vos <devos.simonne@...> op vrijdag 8 november 2013 om 0:39

Platvloerse commentaar vanwege Guido Lauwaert. Zie ook mijn opmerking van 7 mei 2012 naar aanleiding van de opvoering "Le Duc d'Albe"......

3

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op donderdag 7 november 2013 om 21:32

Dit is moet een 'journalist' voorstellen in de Knack ... Dit stuk amateuristisch afval weet nog niet eens naar welke zangers hij geluisterd heeft ... Pers in Vlaanderen: afschaffen.
http://focus.knack.be/entertainment/podiumkunsten/guido-lauwaert/opera-tosca-is-een-verroeste-kermisattractie/opinie-4000441959681.htm

2

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op donderdag 7 november 2013 om 21:19

Verdorie , heb ik toch wel kaarten voor de eerste cast zeker. Toch raar want Didyk en Branchini zijn toch echt wel gereputeerde zangers in die rollen. Margo is natuurlijk altijd wel erg kritisch ... De enscenering ziet er mij echt wel OK uit. Mss kan de Vlaamse Opera dit wat meer doen: goedkoper, en men kan mss eens wat stemmen zoals in Luik naar Antwerpen halen ...

1

van Karen <karen.n.vermeiren@...> op donderdag 7 november 2013 om 16:25

De tweede cast brengt wel een Tosca die niet te vergelijken is met degene die je beschrijft in je review. De moeite om ze allebei gezien te hebben. Vooral NAJMIDDIN MAVLYANOV is hier de revelatie als Cavaradossi. Hij klinkt fris en speelt overtuigend.