ti guarda dal Grande Inquisitor

Tristan und Isolde in Antwerpen [terug]

Opmerkingen ...

20

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op maandag 7 oktober 2013 om 19:43

Inderdaad, ik dacht het ook al die coupure vlak voor O sink hernieder Nacht der Liebe' Dat vind ik sowieso verschrikkelijk.

19

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op maandag 7 oktober 2013 om 16:08

Bij mijn voorstelling vond ik Braun wel voldoende volume hebben - misschien was ze bij de jouwe niet bij stem? Maar OK het kan misschien subtieler...
Het decor vond ik tijdens het 1ste bedrijf ietwat naast de kwestie (waar is die "reis" die bijna ten einde loopt?), 2 en 3 waren inderdaad bevreemdend maar aanvaardbaar. De personenregie (iets heel anders) was dan weer steeds heel dramatisch... Overigens voor wie vindt dat er in de sterfscene van Tristan een half uur mag gecoupeerd worden (wat voor mij absoluut niet kan!) , weet dat hier in het tweede bedrijf al bijna een (overigens bijna gebruikelijk) half uur gecoupeerd wordt (wat ik ook al spijtig vind!) . Nietemin blijf ik de voorstelling meer dan de moeite vinden ... we zullen zondag 20 oktober vergelijken met de Reisopera...

18

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op maandag 7 oktober 2013 om 12:55

De regie was tegelijk bevreemdend, realistisch en mooi. Bijzonder veel respect voor Lernous dat hij eindelijke nog eens het rode toneeldoek gebruikte en niet allerlei fantasietjes op je losliet tijdens de prelude: dat heet bescheidenheid en respect voor de muziek : chapeau. Redders in nood van de avond waren alle rollen buiten het koppel en de immer fantastische Jurowski. Farina viel nog mee, alhoewel hij de eindmeet ook maar net haalt en met weinig subtiliteit. Braun haar stem is gewoon te klein voor Isolde. Ze had een stem moeten hebben zoals Martina Dike wiens stem als een laserstraal door het orkest gaat: dat is toch echt frustrerend als je daar dan staat als Isolde... Daardoor raakte de Liebestod mij nauwelijke ondanks de fantastische kleuren die Jurowski uit het orkest haalt. Ergens hoorde ik door het orkest ook nog een sopraan-stem... Jammer, want het idee om Tristan terug te laten opstaan vond ik wel ontroerend werken. Voor deze opera moet je beseffen dat je Tristan en Isolde MOET bezetten met topstemmen of het niet opvoeren. Zoveel is duidelijk. De regie van Lernous, de directie van Jurowski, en de andere rollen maakte mijn 60 Euro nog net de moeite.

17

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op woensdag 2 oktober 2013 om 9:18

Desalnietemin?! Het loont echt de moeite, geloof me!

16

van Tom <iy1axb9zauwpclc@...> op woensdag 2 oktober 2013 om 8:46

Iemand desalniettemin geïnteresseerd om er vanavond (2 oktober, om 18h00 al!) heen te gaan? Ik heb 2 tickets voor -30 jarigen, maar kan zelf niet. Gratis af te halen in Heverlee bij Leuven. Berichtje via iy1axb9zauwpclc[at]jetable.org (24h e-mail adres).

15

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op maandag 30 september 2013 om 17:12

Ik ben echt benieuwd. Had ook net een mail gekregen van een kameraad die positief was. Hij vond de regie interessant :
'omdat er een contrast is met de hooggestemde metafysische aspiraties en dan wordt de hopeloosheid van de illusies in de verf gezet'

14

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op maandag 30 september 2013 om 9:04

Decors en situering: bof... Personenregie: heel intens
Orkest en zangers (allemaal): FORMIDABEL!

13

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op vrijdag 27 september 2013 om 21:37

Inderdaad. Hoe braaf. Jos Hermans van het Vlaams Wagnergenootschap vond het ook al niks! Ik heb toch het rare vermoeden dat ik deze productie niet slecht ga vinden. Over Parsifal werd ook serieus gezaagd, maar ik vond het schitterend.

12

van wim <wim.verdonck@...> op vrijdag 27 september 2013 om 17:05

maar Willy toch! jij bent helemaal niet meer mee. de voorstelling was veel te oubollig en braaf. Lernous is duidelijk geen échte Grote Kunstenaar, kaliber Jan Fabre, die Tristan kan ensceneren voor een hedendaags publiek. Ik heb heel de voorstelling zitten wachten op de verkrachtings- of SM-scène. Daarvoor gaan we, hedendaags als we zijn, naar de opera, toch? Aviel was ongetwijfeld ook teleurgesteld.

11

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op donderdag 26 september 2013 om 17:24

De boe-tjes die hij kreeg, laten hem toch niet onbetuigd, getuige zijn reactie op zijn weblog survivingwagner. Ik zal wel zien:ik hoop dat Braun en Farina toch nog een beetje kunnen groeien in hun rol. En de rest kan me eigenlijk weinig schelen. Orkest moet ook goed klinken bij mij, en dat zal met Jurowski al wel goed zitten. Ik kan me wel vinden in zijn redeneringen, maar het moet op de scène natuurlijk ook goed overkomen.

10

van Matthijssen Willy <adbr1@...> op woensdag 25 september 2013 om 19:00

Geachte Margo
ik ben het volledig eens met verslag over TRISTAN ,zelfs meer ,het was een afschuwelijke voorstelling . een seks cinema en vieze wc ,een restaurant ,wat heeft dat allemaal met Wagner te maken ?de regisseur is vergeten te tekst te lezen of snapt er niets van ,als je de boventiteling leest en je ziet een of ander goor beeld ,ja, hij zal er wel een uitleg voor hebben zeker? en dan de zangers ,brullen en nog eens brullen ,m'n oren deden er pijn van ,het orkest was gelukkig goed en ook Ante Jerkunica ,MartinGanter,ook de kleine rollen waren goed .de opera heeft zo mooie fragmenten ,zeer romantische zo geladen ,was niets van te merken ,tijdens de tweede pauze hebben vele mensen de zaal verlaten
men had vroeger weleens opmerkingen op Marc Clemeur ,maar Aviel Cahn krijgt van mij de prijs de lelijke producties ,dit is niet zij eerste miskleun



9

van Ricci <riccifrederic@...> op dinsdag 24 september 2013 om 23:08

hmm neen hij/wij heeft/hebben dan dezelfde 'bekrompen utilitaire geest" als.....Pierre Boulez. How's that for an answer

8

van Yves <ludovico.il.magnifico@...> op dinsdag 24 september 2013 om 20:53

Wie had ooit kunnen denken dat operaliefhebbers, die uiteindelijk toch ook kunstminnaars zouden moeten zijn, onze monumenten willen afbreken. Op dat moment heb je het hetzelfde niveau als een ordinaire hooligan. Of heb je dezelfde bekrompen 'utilitaire' geest als een enggeestige bankier.

7

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op dinsdag 24 september 2013 om 13:01

Ja, dat is waar. Eigenlijk maken ze het nu aristocratisch want in het aloude klassieke opera plachtte de zangers heel mooi voor het auditorium plaats te nemen, waardoor zelfs mensen in de zijbalkons de solisten konden zien: zij werden hoogstens het zicht op het achterste decor ontzegd. NU gebruikt een regisseur gans de ruimte tot meters boven het podium toe, en tot in de kleinste hoeken, dus als je 'maar '30 Euro betaalt voor een ticket mis je al een hoop. Ik vind die moderne opera-huizen in Duitsland fantastisch: bijna overal zie je goed. Of Amsterdam of zo. Spijtig genoeg geraak ik er niet meer.

6

van ricci <riccifrederic@...> op dinsdag 24 september 2013 om 11:44

"oude aristocratische kot"?
Ik ben d'r al jaren niet meer geweest MAAR:
1. het gebouw is niet oud in vergelijking met andere soortgelijke theaters
2. het was niet aristocratisch , da was de Royal (leer je geschiedenis Sven)
3. de oude kvo had (heeft?) een fantastische akoestiek
Afbreken? Als je ziet wat er daar nu wordt opgevoerd. Dat mensen d'r nog voor betalen.....Het verleden komt niet meer terug..dus mij maakt het niet zoveel meer uit

5

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op maandag 23 september 2013 om 17:02

Wel knap dat zo'n kleinere opera-gezelschappen in Nederland blijkbaar het aankunnen zo'n enorm werk brengen. Is dat dan ook met het volledig voorgeschreven orkest enzo? Hebben al die kleinere theaters dan bvb een orkestbak en accomodatie?

4

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op maandag 23 september 2013 om 13:21

Ik ga naar beide ...

3

van Basia Jaworski <blj@...> op maandag 23 september 2013 om 10:48

Mensen - ga toch vooral naar Tristan van de Nederlandse Reisopera! Een echte belevenis. Wat een orkest en wat een dirigent! Goede stemmen ook.
En ook als productie zeer geslaagd.....

Liefdesnacht in de toiletten en dan gescheiden door dames/heren wand... tja.... Als je daar een liefhebber van bent :-)

2

van Peter Franken <p.w.franken@...> op maandag 23 september 2013 om 9:24

In de aankondiging van deze regie las ik eerder:
"De thematiek is voer voor ‘koning van de duisternis’ Stef Lernous. De artistiek leider van theatercollectief Abattoir Fermé past voor het eerst zijn donkere, groezelige esthetiek toe op het grote operarepertoire en waagt zich aan Wagner".
Wellicht had de Vleeschhouwerij deze keer maar beter gesloten kunnen blijven.
Hoe dan ook had ik op basis van genoemde tekst en wat er verder te lezen viel op de site van Abattoir Fermé al besloten deze Tristan aan mij voorbij te laten gaan.
In plaats daarvan de Tristan van de Nederlandse Reisopera, gisteren succesvol in première gebracht door dit afgeslankte gezelschap, een aanrader.

1

van Sven De Boeck <s.deboeck@...> op zondag 22 september 2013 om 22:26

Ik ben benieuwd. Ben al blij te horen dat de directie van Jurowski toch weer heel goed is. Langs de andere kant heb ik liever een realistische Wagner-opera vertaald naar vandaag dan een meer 'metafysische' regie waar vanalles gebeurt, en verschijnt wat totaal geen steek houdt. Alle, van die filmbeelden 2 m. boven het podium zal ik vanop het 3de balkon weeral niet veel zien. Wanneer breken ze dat oude aristocratische kot aan de Frankrijklei nu eens af?