ti guarda dal Grande Inquisitor

Boris Godunov in Dortmund [terug]

Opmerkingen ...

2

van Margo <margo@...> op donderdag 1 november 2012 om 8:40

Dat is inderdaad een mogelijke benadering als je met "Boris Godunov" een boog spant over het Russische volk.

Persoonlijk zie ik het liever als de evolutie van Boris vanaf zijn kroning (of in deze productie zelfs vanaf dat hij Dimitri laat vermoorden) tot zijn waanzin en dood. Ik vind alles wat na zijn dood komt altijd een anti-climax (zeker als een grote Boris de rol zingt).

1

van CAPRASSE STEFAN <stefan.caprasse@...> op dinsdag 30 oktober 2012 om 19:19

Totaal niet mee eens dat de revolutiescene een overbodige
toevoeging zou zijn. Na zijn slaafse onderwerping
waarmee de opera begon toont het volk zich hier, na een
moment van revolte, opnieuw bereid de volgende heerser
weer even slaafs te volgen. Het heeft niets geleerd!
Paradoxaal genoeg ziet alleen "de dwaas" klaarheid in de
gebeurtenissen: er zal ook nu niets veranderen!