ti guarda dal Grande Inquisitor

La bohème in Luik

Het is dat Aida ontbreekt, anders zou de Waalse Opera de laatste maanden van het jaar afsluiten met het ABC-repertoire. Gisteren zag ik Bohème, volgende maand komt nog Carmen.

Foto

De productie van Jean-Louis Pichon wordt gekenmerkt door twee ingrepen. Hij laat de volledige opera afspelen op de daken van Parijs... geen zolderkamers, geen Café Momus, geen Parijse stadspoort. Anderzijds beschouwt hij de vier kamergenoten niet als echte bohémiens. Hun chique en verzorgde kostuums verraden een goede komaf. Met het tweede kan ik leven, het eerste is weinig opwindend en zelfs enigszins saai. De aanwezigheid van een statisch koor, noch de paar acrobaten kunnen de Café Momus-scène verlevendigen.

Hetzelfde geldt grotendeels voor de muzikale uitvoering. Paolo Arrivabeni leidt wel een expansief orkest, maar regelmatig valt alles stil en ontbreekt alle stuwing, zoals de eerste scène van de opera of het openingskwartet van het vierde bedrijf. Er is een dubbele bezetting voorzien voor de twee protagonisten waarvan ik de eerste bezetting hoorde.

Elena Monti zingt een mooie Mimi. Haar stem is niet echt groot, maar ze heeft stijl en kan zich goed inleven in haar sterfscène. Maar haar mooiste moment vond ik "D'onde lieta usci" in het derde bedrijf. Arturo Chacón-Cruz maakte, net zoals met zijn Duca, indruk met zijn stralende hoge noten. Puccini ligt hem iets beter dan Verdi, maar ik kan nog altijd weinig diepgang vinden in zijn vertolking. Laura Giordano hoorden we eerder al als Norina in Luik. Haar Musetta sprankelt, maar is iets te kleinschalig naar mijn smaak.

Wie regelmatig naar Luik gaat, weet dat ze alle voorstellingen boventitelen in de drie landstalen. De Nederlandse boventiteling is deze keer weer eens hilarisch en wijkt soms opvallend af van de Franse of Duitse vertaling. Wat bijvoorbeeld te denken van de volgende gedachtenwisseling in het vierde bedrijf:

Colline: Il Re m'aspetta
Marcello: C'è qualche trama?

wat in het Nederlands vertaald wordt als:

Colline: De koning verwacht me
Marcello: Brussel-Halle-Vilvoorde... of een ander mysterie?

Tenslotte wil ik nog vermelden dat de Waalse Opera deze en ook de volgende producties "streamt" via de website www.dailymotion.com/orw.

Publicatie: woensdag 24 november 2010 @ 21:01
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen