ti guarda dal Grande Inquisitor

Roméo et Juliette in Amsterdam

De Munt zal op het einde van het seizoen Les Huguenots opvoeren met Olivier Py en Marc Minkowski als artistieke as. In de Nederlandse Opera kunnen ze hun visies al eens aftoetsen rond Gounods Roméo et Juliette. Hopelijk verloopt een en ander beter in de Munt, want in Amsterdam konden ze me - vooral op productievlak - totaal niet begeesteren.

Foto

Het scènebeeld wordt gedomineerd door de spectaculaire decors van Pierre-André Weitz met bewegende vloeren en ronddraaiende gevels op een draaitafel. Het ziet er allemaal heel monumentaal uit... maar ook spuuglelijk met veel zwarte vlakken en een afgrijselijk zwart plastieken zeil als achtergrond.

Olivier Py heeft één origineel idee. Tijdens het eerste duet van Roméo en Juliette laat hij zich inspireren door Juliettes "Comme un oiseau captif que la main d'un enfant tient enchâiné d'un fil de soie ...". Op dat moment geeft ze Roméo een koord, die alsmaar langer wordt en die hem constant met haar verbindt. Elke scène komen er zo gespannen draden bij, ook dwars door de zaal. Tot de aanzet van een web ontstaat. Het is een originele visuele vertaling van hun verbondenheid.

Voor de rest is het idee van de dood en de geweldspiraal waarin Verona verwikkeld is door de vete tussen de Montagues en Capulets de rode draad doorheen deze productie. Vechtpartijen, afrekeningen en meer gratuit geweld volgen elkaar op. Op het einde van het derde bedrijf wordt de hertog van Verona zelfs afgeknald.

Lyubov Petrova had ik nog niet live gehoord, ik kende haar enkel als Koningin van de Nacht in de Branagh-verfilming van The Magic Flute. Haar Juliette is wisselvallig met weliswaar een goede uitvoering van haar wals "Je veux vivre" (verkleed als Marilyn Monroe). Maar voor haar dramatische aria "Amour, ranime mon courage" heeft ze nog niet voldoende expressiemogelijkheden.

Ismael Jordi doet een paar mooie dingen als Roméo. Zo is het eerste deel van "Ah, lêve-toi soleil" aangrijpend mooi en slaagt hij erin om een verdienstelijke diminuendo te zingen op de hoge slotnoot van zijn cavatina. Maar in het algemeen vond ik weinig richting in zijn zang en zwabberde hij vocaal wat te veel. Blijkbaar komt hij in een volgend seizoen naar de Vlaamse Opera als Henri de Bruges.

Bij de andere rollen, waren er eigenlijk maar twee die ik wel de moeite vond. Misschien niet toevallig twee Franse zangers. Philippe Rouillon maakt nog altijd indruk als Capulet. Maar ik was vooral onder de indruk van de Frère Laurent van Nicolas Testé. Voor de rest was het armoe troef. Ik weet niet wat het is met de Nederlandse Opera tegenwoordig, maar ze lijken wel in een artistieke vrije val...

Publicatie: maandag 25 oktober 2010 @ 19:01
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen