ti guarda dal Grande Inquisitor

Robert Holl in deSingel

Eindelijk konden we nog eens een volledig Schubert-recital horen. Het Nederlands duo bestaande uit Robert Holl en Rudolf Jansen brachten Schuberts ultiem meesterwerk Schwanengesang in een redelijk volle blauwe zaal van deSingel.

Ze begonnen met de Rellstab-liederen, waarbij ze Abschied verplaatsten naar achter Ständchen. Om het eerste deel te vervolledigden voegden ze daar ook Herbst, een ander Rellstab-lied, tussen. Door te eindigen met In der Ferne werd al de sfeer van de Heine-liederen opgeroepen, die na de pauze zouden volgen.

Wat valt er nog te zeggen over Robert Holl en Schubert ?

Hij heeft elke noot die Schubert geschreven heeft, verinnerlijkt waardoor dit een Schwanengesang werd om in te kaderen. Niet dat alles perfect was... een enkele hogere noot werd voorzichtig aangezet zoals in Liebesbotschaft, en af en toe ging hij iets creatiever om met de partituur om een afdwalende noot terug op het rechte pad te krijgen. Maar zijn stem heeft nog altijd dat uniek en meteen herkenbaar diep en ronkend timbre, wat hij de eerste keer met mooi effect inzette in Kriegers Ahnung. Daarop volgde een ongelooflijk spannende en meeslepende Frühlingssehnsucht, die bij momenten zelfs frivool genoemd kon worden.

Het tweede deel openden ze met Der Winterabend als extraatje en het vijfde wiel aan de wagen, Taubenpost, voor ze aan de Heine-liederen begonnen. De Heine-liederen werden herschikt in een meer logische volgorde dan wat posthuum gepubliceerd werd door Haslinger. Ze inspireerden zich daarvoor op de originele volgorde in Die Heimkehr, de poëziebundel waar Schubert de liederen uit geselecteerd heeft. Het voordeel van deze volgorde is dat de drie "zware" liederen - Der Doppelgänger, Ihr Bild en Der Atlas - allemaal op het einde kwamen. Het zijn drie liederen die perfect in Holls stem liggen, waardoor het recital afsloot met een impressionant slot.

Met Im Abendrot als enig bisnummer werd deze mooie Schubertavond afgerond.

Publicatie: zondag 17 oktober 2010 @ 10:46
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen