ti guarda dal Grande Inquisitor

Roland in het PSK

De opera Roland van Lully werd voor het eerst opgevoerd in 1685 in aanwezigheid van Louis XIV. Hij begint dan ook met een niets ter zake doende proloog, kwestie van de Zonnekoning wat op te hemelen. Maar nadien komt de eigenlijke opera, gebaseerd op "Orlando furioso", en vertelt in grote lijnen hetzelfde verhaal als Handels Orlando... maar dan in het Frans.

Net zoals in Orlando probeert Roland om Angélique voor zich te winnen. Maar als hij te weten komt dat ze meer geïnteresseerd is in Médor en met hem gevlucht en getrouwd is, wordt hij waanzinnig. Uiteindelijk wordt hij gered door de fee Logistille (in plaats van de magiër Zoroastro bij Orlando).

Gisteren werd deze opera concertant opgevoerd in het PSK door Christophe Rousset en Les Talens Lyriques. Het was opvallend dat iedereen, inclusief het koor, zonder partituur zong. Het feit dat ze de opera de vorige twee weken in een geënsceneerde versie in de opera van Lausanne gezongen hebben, zal daar wel niet vreemd aan zijn. Christophe Rousset had een sterke bezetting verzameld, tot en met de kleine rolletjes, die door leden van het koor meer dan behoorlijk ingevuld werden. Opvallend was ook de uitstekende woordprojectie van alle zangers.

Het voordeel van Franse barokopera is dat er geen substituten voor castraten gezocht moeten worden. De titelrol werd zelfs voor een bas geschreven... in dit geval vertolkt door de jonge bas Nicolas Testé. Hij zingt met de nodige autoriteit en uitstraling. Hij heeft geen gigantische stem, maar ze is toch voldoende om de zaal van het PSK te vullen.

Maar de echte ster van de avond is Anna Maria Panzarella als Angélique. Ze heeft een ruime, warme stem en zingt de barokversieringen met alle gemak. Daar bovenop komt nog een perfect uitgetekende interpretatie, waarbij elke emotie - van verliefdheid, over woede, tot verontwaardiging - de juist kleur en expressie krijgt. De tenor, of "haute-contre" zoals ze hem voor de gelegenheid omschrijven, Olivier Dumait zingt haar geliefde Médor. Hij komt wat traag op gang... maar eenmaal opgewarmd zingt hij met stralende, soms wat koele, stem. Salomé Haller zingt zowel de hoofdfee in de proloog als Logistille. Alleen haar "dramatische bewegingen" (vermoedelijk meegebracht uit Lausanne) leiden soms wat af.

Alles bij elkaar was dit een zeer boeiende voorstelling... alleen spijtig dat de zaal maar voor twee derde vol zat... en na de pauze was dat aantal zelfs geslonken tot de helft.

Publicatie: woensdag 14 januari 2004 @ 16:43
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen