ti guarda dal Grande Inquisitor

Aida* in Gent

Voor één keer mag het... uit volle borst de triomfmars uit Aida meebrullen. In het NTGent begint een nieuwe periode onder de leiding van Wim Opbrouck. Voor hun eerste productie inspireren ze zich enerzijds op Verdi's muziek en anderzijds op de opening van het Suez-kanaal.

Foto
foto © Phile Deprez

In 1871, hetzelfde jaar dat het "Nederlands Toneel van Gent" gesticht werd, ging Aida in première in het operahuis van Cairo, dat gebouwd was voor de opening van het Suez-kanaal. Voor de voorstelling Aida* van het NTGent werden alle medewerkers voor de gelegenheid even ingezet als koorlid. Ze zingen, vaak zonder woorden, stukken uit Aida in een muzikale bewerking van Jan Czajkowski. Het zijn niet alleen de grote koormomenten uit Verdi's opera, maar ook aria's zoals "Celeste Aida" of "O patria mia" werden verkoord. Het geheel klinkt allemaal verrassend goed en meeslepend.

De apotheose komt in het midden van de voorstelling als onder leiding van de zanger Christoph Homberger het publiek ook betrokken wordt in een samenzang van de triomfmars, daarbij begeleid door de fanfare "De Leiezonen". Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die na de voorstelling niet neuriënd de zaal verlaat.

Het is echter niet enkel zang, er wordt tussendoor ook nog toneel gespeeld. Dat gebeurt dan vooral door Steven Van Watermeulen die de rol speelt van Ferdinand De Lesseps, de drijvende kracht achter de bouw van het Suez-kanaal. Hij reciteert bijvoorbeeld de speech die Lesseps anderhalve eeuw geleden hield bij de opening van het Suez-kanaal.

Deze voorstelling is wel geen opera... maar is absoluut de moeite waard om ervoor naar Gent te rijden.

Publicatie: vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:45
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen