ti guarda dal Grande Inquisitor

Marie-Nicole Lemieux in de Munt

Toen Marie-Nicole Lemieux bijna tien jaar geleden haar eerste liedrecital in de Munt gaf, was dat - als ik me niet vergis - een onderdeel van haar prijzenpakket als IMKEB-winnares. Sindsdien is ze een gevestigde liedzangeres geworden en kiest ze voor haar tweede Munt-recital met Daniel Blumenthal resoluut voor nauwelijks betreden paden in een Frans-Duits programma.

De liederen van Alma Mahler en Franz Schreker behoren bijvoorbeeld niet tot het standaardrepertoire, maar zijn zeker het ontdekken waard. Het enige probleem dat ik had met de liedkeuze is dat het een zwaarwichtig programma was. Ik heb uiteraard niets tegen een serieus programma, maar in dit geval sloop een zekere monotonie in het recital, slechts even onderbroken door Mahlers Der Erkennende.

Dat betekent echter niet dat Lemieux' vertolking monotoon zou zijn. Ze beschikt over een uitgebreid kleurenpalet en een onwaarschijnlijk dynamisch bereik van het zachtste pianissimo dat perfect draagt tot een schitterend fortissimo dat altijd vol en warm blijft klinken. In dit eerste deel van de avond vond ik vooral Schrekers Fünf Gesänge für eine tiefe Stimme een ontdekking met bijvoorbeeld een zeer expressief Die Dunkelheit sinkt schwer wie Blei.

Al deze liederen zijn ook nieuw voor Lemieux. Het zou me zelfs niet verbazen als ze ze voor het eerst voor een een publiek zong. Ze had de partituur nog altijd binnen oogbereik staan, maar moest er nauwelijks beroep op doen. Een partituur had ze niet meer nodig voor het Franse tweede deel, alhoewel daar ook een paar onbekendere werken bij waren, naast Debussy's Fętes galantes II wat wel tot het ijzeren liedrepertoire behoort (en wat ze naar verluidt binnenkort op CD gaat zetten).

Met drie liederen van Chausson wil ze de link met de Munt benadrukken. Le temps des lilas is onvermijdelijk, maar het was La caravane dat voor mij het hoogtepunt van de avond was. In dit lied over een reiziger, die door de brandende zon van de Sahara trekt terwijl een gier boven zijn hoofd cirkelt tot hij in de verte een oase ziet, komen al Lemieux' vocale expressiemogelijkheden samen.

Het moet de eerste keer geweest zijn dat ik liederen van de Belgische componist Guillaume Lekeu hoorde. Zijn Trois počmes verwijzen naar een fragment uit drie gedichten van respectievelijk Lamartine, Verlaine en Hugo die boven Lekeus eigen gedichten geplaatst werden. Zo verwijst het tweede lied, Ronde, naar "Les ingénus" dat we eerder in het Debussy-blokje hoorden. Dat lied lijken wel twee afzonderlijke liederen met een pianopartij die één richting uitgaat terwijl de zanglijn haar eigen weg gaat... een procedé dat Schumann bijvoorbeeld ook toepaste in zijn Das ist ein Flöten und Geigen.

Met L'invitation au voyage volgde een kanjer van een bisnummer. Wat mij betreft hadden ze gerust die liederen van Alma Mahler mogen vervangen door een brok Duparc, zo schitterend was haar uitvoering. Met Schuberts Die Forelle zorgde ze voor een lichtere afsluiter van het recital... dat opgenomen werd en ooit door klara en Musiq3 uitgezonden zal worden.

Publicatie: zaterdag 18 september 2010 @ 8:39
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen