ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Lied von der Erde in deSingel

De Vlaamse Opera heeft haar Oriënt-seizoen afgetrapt met een concert in deSingel. Mahlers Das Lied von der Erde is gebaseerd op Duitse bewerkingen van Chinese poëzie en past dan ook perfect binnen het thema. Dirigent Muhai Tang begon de avond echter met een streepje Saariaho.

Kaija Saariaho schreef het koorwerk Oltra Mar in 1999 als voorbereiding op haar opera L'Amour de loin, die later deze maand in Antwerpen in première gaat. Het werk bestaat uit zeven deeltjes, drie ervan met Franse teksten. In de vier andere delen vocaliseert het koor als onderdeel van het orkest. Toen ik tien jaar geleden L'Amour de loin in Salzburg zag, was ik niet echt onder de indruk van Saariaho's muziek. Het verbaasde me dan ook niet dat ik Oltra Mar even saai en slaapverwekkend vond. Het zal wel aan mij liggen dat ik haar subtiele klanknuanceringen niet weet te doorgronden...

Das Lied von der Erde is van een heel ander kaliber met sterk contrasterende delen en twee vocale solisten. In het eerste lied Das Trinklied vom Jammer der Erde kan de tenor enkel overleven dankzij vocale krachtpatserij. John Treleaven zong eerder dit jaar nog de oud Siegfried in Los Angeles en heeft geen probleem met het Mahlerorkest. Maar hij kan zijn stem ook terugplooien tot de intimiteit van het Chinees paviljoentje in Von der Jugend. Er kan zelfs een monkelend lachje vanaf bij de gedachten aan de "Freunde, schön gekleidet, trinken, plaudern".

Maar de alt kan gemakkelijk met de meeste eer gaan lopen. Ildiko Komlosi deed dat ook, niet in het minste omwille van haar schitterende vertolking van het half uur durende slotlied Der Abschied. Dat het schitterend zou worden, was al duidelijk in haar eerste lied Der Einsame im Herbst dat een contrasterend rustpunt is na het openingslied van de tenor. Als de laatste orkestklanken wegstierven na haar laatste "Ewig, ewig..." bleef het dan ook secondenlang stil in de zaal.

Publicatie: zondag 5 september 2010 @ 20:52
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen