ti guarda dal Grande Inquisitor

La fianculla del West in Edinburgh

Het lijkt een wat vreemde keuze om Puccini's La fanciulla del West concertant op te voeren. Maar het feit dat de opera precies 100 jaar geleden in de Met gecreëerd werd, zal misschien meegespeeld hebben om hem op te nemen in de voorstellingenreeks van Usher Hall.

Het voordeel van zo'n concertante uitvoering is dat de orkestrale kant goed tot uiting komt. De muziekdirecteur van de Scottish Opera, Francesco Corti, ging wel iets teveel op in zijn orkest. Hij leek te vergeten dat hij niet in een orkestbak zat, maar rechstreeks de orkestklank over de zangers de zaal instuurde, waardoor verschillende van hen onhoorbaar werden.

Opvallend was de bezetting met zangers die we niet meteen associëren met Puccini. Susan Bullock kennen we vooral als dramatische sopraan die rollen als Brünnhilde en Elektra in haar repertoire heeft. Maar ze is ook een schitterende Minnie met een stralende stalen stem en genuanceerde expressiemogelijkheden.

Van Carl Tanner moeten we niet veel nuances verwachten. We kennen zijn Dick Johnson nog van in die Carsen-productie van de Vlaamse Opera. Net zoals bij zijn meer recente optredens in België vliegen de stukken in het rond. Maar in tegenstelling tot vroeger projecteert al dat gebrul een stuk beter. "Ch'ella mi creda" is weliswaar een passionele aria, maar intensiteit is nog iets anders dan wat er uit zijn keel kwam. Het positieve is dat hij, net zoals Susan Bullock, zonder partituur zong.

De verrassing van de avond was echter Juha Uusitalo. De laatste jaren maakt hij furore met rollen als Holländer of Wotan. Eenmaal een zanger aan dat soort rollen begint, kan ik me voorstellen dat ze nauwelijks nog gevraagd worden voor het Italiaans repertoire. Maar hij zingt een schitterende Jack Rance met een mooi donker timbre, een gezond inlevingsvermogen en duidelijke dictie.

Publicatie: dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:11
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen