ti guarda dal Grande Inquisitor

Twee operettes in Parijs

De twee belangrijkste Parijse operahuizen plaatsten een operette op hun programma om het jaar af te sluiten. In het Théâtre du Châtelet is dat La belle Hélène van Offenbach; en de Bastille speelt Die Fledermaus. Beide producties dateren van eind 2000.

La belle Hélène is sinds zijn eerste opvoering ook al op CD en video verschenen en dezelfde bezetting hebben ze terug kunnen verzamelen voor deze herneming. De regisseur Laurent Pelly had heel de productie uitgewerkt met Felicity Lott als Hélène. Toen voor de voorstelling plotseling iemand voor het doek verscheen, vreesden we het ergste... en inderdaad Flott was ziek.

Maar het toeval wil - of is het de slimme bezettingspolitiek van Marc Minkowski - dat er nog een Hélène beschikbaar was. Aurélia Legay zong normaal het piepkleine rolletje van Bacchis, maar werd voor de gelegenheid gepromoveerd tot Hélène. Ik vermoed dat ze al als backup voorzien was. Want ik kan me niet voorstellen dat ze op twee dagen de hele rol, inclusief alle dialogen, ingestudeerd heeft... om nog maar te zwijgen van de regie.

Maar de voorstelling kon dus wel doorgaan. En ondanks de andere hoofdrolspeelster is het opvallend hoe sterk de regie op Felicity Lott gebrand was. Zelfs in die mate dat Aurélia Legay niet Hélène vertolkte, maar eerder Felicity Lott speelde die Hélène zingt. Al de typische Flott-gebaartjes, bewegingen en stembuigingen in de dialogen doet ze perfect na. Het was bij momenten zelfs beangstigend "echt". Alleen als ze zingt, is het duidelijk dat het toch een andere zangeres is. Maar desalniettemin was het een meer dan geslaagd debuut.

Voor de rest waren er geen echte wijzigingen. Yann Beuron zong een mooie Pâris zonder effectenjagerij in bijvoorbeeld "Au mont Ida". François Le Roux en Laurent Naouri bewezen dat ze ook gevoel hebben voor het lichtere genre. Alleen Stéphanie d'Oustrac viel wat uit de toon met haar schreeuwerige Oreste. En dan is er nog het "instituut" Michel Sénéchal als Ménélas. Hij zingt al verscheidene jaren karakterrollen, zoals de vier knechten in Hoffmann. Maar, te oordelen naar de voorstelling van vorige zondag, wordt het stilaan tijd om plaats te maken voor iemand anders. Zijn stem is breekbaar geworden en hij zingt heel voorzichtig.

Maar alles bij elkaar was het een schitterende voorstelling... wat van Die Fledermaus niet gezegd kon worden.

FotoIk vroeg me al af of een werk als Die Fledermaus in een zaal als de Bastille zou overleven... niet dus. In het tweede bedrijf, tijdens het feest van Prinz Orlofsky, kan met voldoende spektakel nog een en ander verdoezeld worden. Maar het laatste en - vooral - het eerste bedrijf werken totaal niet... ondanks de spectaculaire decors.

Coline Serreau heeft, volgens haar biografie, ooit nog in trapezen gehangen en maakt van de Fledermaus dan ook een circusvoorstelling met allerlei acrobaten en trapeze-kunstenaars. De ouverture vertelt bijvoorbeeld het verhaal van de Fledermaus waarbij talloze vleermuizen door de lucht zweven aan, al dan niet elastische, touwen. Ook in de gevangenis doen die acrobaten hun ding. Maar het mocht allemaal niet baten.

De zaak had nog enigszins gered kunnen worden met grote stemmen. Maar als de "Smurfeuses" en break dancers (!) meer applaus krijgen dan de zangers, doet dat het ergste vermoeden.

De Rosalinde van Brigitte Hahn is totaal onhoorbaar en haar Csardas-Lied gaat af als een gieter. Andrew Schroeder was eigenlijk al te licht voor Arthus in de Munt, maar als Dr. Falke loop hij helemaal verloren in de Bastille. William Joyner is bijna aanvaardbaar als Eisenstein. Gordon Gietz, ooit nog Rinuccio in de Vlaamse Opera, is wel een goede Alfred, maar heeft geen echt stralende hoogte.

Alleen Mary Dunleavy heeft het verwachte niveau en zingt een schitterende Adèle; dat ze in de dialogen onverstaanbaar is, neem ik er dan maar bij. En ook Béatrice Uria-Monzon zingt een degelijke Prinz Orlofsky... Maar waarom hij constant met een baxter rondloopt is me niet duidelijk. Ik wist niet dat pathologische verveling medicaal kon genezen worden... anders had ik daar ook wel wat van willen hebben tijdens deze Fledermaus.

Publicatie: woensdag 31 december 2003 @ 11:04
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen