ti guarda dal Grande Inquisitor

Idomeneo in Edinburgh

Ik ben in Schotland voor mijn eerste bezoek aan het Edinburgh International Festival. Op mijn programma staat een mix van (concertante) opera's en liedrecitals. Het begon meteen met een fenomenale uitvoering van Idomeneo in Usher Hall. Oorspronkelijk zou het een jubileumviering worden voor Sir Charles Mackerras en zijn jarenlange verbondenheid met het festival. Maar gezien zijn recent overlijden heeft hij dat niet gehaald. Ze hadden dan een andere Sir - Roger Norrington - bereid gevonden om het Scottish Chamber Orchestra te dirigeren.

Er was een ronduit schitterende bezetting verzameld die allemaal een bevlogen en doorleefde uitvoering gaven met perfect knetterende uitspraak. De titelrol werd gezongen door Kurt Streit. Hij zong een spectaculaire "Fuor del mar" vol expressieve uitbarstingen, waarbij ik wel een enkele keer het gevoel had dat zijn intonatie opgeofferd werd. Nog meer spektakel kregen we te horen van de Elettra van Emma Bell in "D'Oreste, d'Ajace". In haar andere aria's, zoals "Idol mio", zingt ze wel voorbeeldig maar sprong de vonk niet echt over.

De vonken knalden wel heen en weer bij het duo Ilia-Idamante. Rosemary Joshua zong een zuivere Ilia met een ontroerende "Padre, germani, addio". Haar "Zeffiretti lusinghieri" viel iets lichter uit. Maar ze zingt met een mooie lijn, alhoewel ik soms de indruk had dat ze veel moet nadenken over hoe ze elke noot gaat zingen.

Wat valt er nog te zeggen over Joyce DiDonato ? Vorig jaar was ik al onder de indruk van haar Idamante in Parijs en nu lijkt ze een nog hoger niveau bereikt te hebben. Over elk woord dat ze zingt, valt wel iets te vertellen. Geen enkele frase wordt verwaarloosd. Meteen bij haar eerste aria "Non ho colpa" vliegt het kippenvel in het rond. Nog opmerkelijker is "Il padre adorato" als ze in al die korte pauzes expressie legt. Zelfs als ze niet zingt, blijft ze Idomeneo. Als ze bijvoorbeeld even op haar stoel gaat zitten tijdens het koor "Godiam la pace", blijft ze in haar rol.

Daarmee is voor mij het festival meteen groots ingezet. Voor wie toegang heeft tot BBC Radio 3 (al dan niet via webstream) kan de voorstelling op 18 september beluisteren.

Publicatie: zaterdag 21 augustus 2010 @ 9:00
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen