ti guarda dal Grande Inquisitor

Bregenz - Die Passagierin

Op de Seebühne in Bregenz worden elke zomer de kaskrakers opgevoerd, dit jaar bijvoorbeeld Aida. In het Festspielhaus en het Theater am Kornmarkt gaan de Bregenzer Festspiele een heel andere toer op... vorig jaar met werken van Szymanowksi, het jaar daarvoor Krenek. Dit jaar draait alles rond Mieczyslaw Weinberg.

Ik moet toegeven dat ik tot voor kort - toen Opernwelt hem als "cover story" opvoerde in het juli-nummer - nog nooit van deze Pools-Russische componist gehoord had. De blikvanger is de opvoering van Die Passagierin, een opera op basis van de roman van Zofia Posmysz, een overlevende van Auschwitz. De opera werd in 1968 afgewerkt, maar moest tot nu wachten op zijn eerste scenische opvoering.

Foto

De opera speelt zich af in de jaren 1960 en vertelt het verhaal van Lisa (Michelle Breedt) die op weg is naar Brazilië. Op de stoomboot ontmoet ze Martha (Elena Kelessidi), een vrouw waarvan ze dacht dat ze dood was. Ze bekent aan haar man Walter (Roberto Saccà) dat ze tijdens de oorlog een bewaakster was in het concentratiekamp van Auschwitz en waar Martha een van de gevangenen was. Nadien wisselen de scènes op het schip en in Auschwitz elkaar af.

De enscenering van David Pountney wisselt ook tussen het stralend witte schip en het donkere concentratiekamp. Pountney geeft een neutrale weergave van het verhaal, die echter te braaf overkomt. Hetzelfde geldt ook voor de muziek, bij momenten te langdradig zonder dat de terreur voelbaar is en nooit echt onder de huid gaat zitten. Enkel de recensenten van de FAZ en de Süddeutsche gaan zover het als "ein Meisterwerk" te omschrijven.

Deze productie zal ook nog te zien zijn in Warschau, Londen en Madrid.

Publicatie: vrijdag 23 juli 2010 @ 18:55
Rubriek: Festivalnieuws

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen