ti guarda dal Grande Inquisitor

Konstantin Wolff in Schwarzenberg

Juliane Banse was plots ziek geworden en moest bijgevolg haar recital op de Schubertiade afzeggen. Ze werd vervangen door de bariton Konstantin Wolff en zijn pianist Trung Sam. Ze brachten een stevig Schumann-programma.

FotoHet is best mogelijk dat de naam Konstantin Wolff vaag bekend klinkt. Hij was de afgelopen jaren namelijk in de Munt te horen in La Calisto en Frühlings Erwachen. Maar als liedzanger is het een nieuwe naam voor mij... en hij laat een zeer positieve indruk na. Hij heeft een mooie mahoniehouten klank met veel kleur en textuur, zingt met een schitterend legato en een duidelijke uitspraak. Zijn interpretatie is nooit overdreven maar trouw aan de partituur.

Hij begon lichtjes zenuwachtig (wat gezien de situatie perfect begrijpbaar is) met de Eichendorff-Liederkreis. Van meet af aan, druk hij zijn eigen stempel op de liederen. In der Fremde is een en al mezza voce. Hij slaagt erin om op die manier het publiek in zijn greep te krijgen en ook heel de tijd die spanning vast te houden. In Waldesgespräch mag hij nog wel wat meer variëren tussen de verschillende rollen. Dat mezza voce kwam nog eens terug voor een sfeervolle Mondnacht, terwijl hij Auf einer Burg groots opbouwde.

Ze sloten het eerste deel van het recital af met de liederen op gedichten van Hans Christian Andersen (Opus 40), vijf liederen die veel te weinig uitgevoerd werden. Een lied als Märzveilchen sluit muzikaal goed aan bij de wereld van Eichendorff. Vooral Muttertraum sprong eruit als hij een sinistere donkere klank aanwendt voor de even sinistere laatste strofe. Verratene Liebe is een miniatuurtje dat het vervolg van het programma aankondigt... Dichterliebe. Schumanns bekendste liedcyclus werd op een gelijkaardige eerlijke manier vertolkt met de nodige uitdrukkingskracht.

Het publiek was terecht enthousiast en kreeg nog twee toegiften, Schumanns Venezianisches Gondellied (Leis' rudern hier) en Mahlers Lob des hohen Verstandes.

's Avonds stond de obligate Winterreise op het programma. Mark Padmore is volledig het tegenovergestelde van Wolff. Hij zingt meer niet dan wel, hij heeft een piepende hoogte met verwurgde topnoten die meestal onder de toon eindigen. Er zit geen greintje kleur in zijn stem waardoor zijn "interpretatie" zich beperkt tot af en toe wat luider zingen. 't Is dat je tijdens een Winterreise moeilijk onopvallend de zaal kunt verlaten, anders was ik het na Der Lindenbaum al afgetrapt. Till Fellner zorgde voor iets te veel spektakel op de piano, zelfs met gesloten klep. Maar gelukkig dat hij er nog was zodat er toch nog iets gebeurde.

Publicatie: dinsdag 22 juni 2010 @ 9:22
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen