ti guarda dal Grande Inquisitor

Magdalena Kozena in Schwarzenberg

Ik ben weer een paar dagen op de Schubertiade Schwarzenberg voor een reeks liedrecitals. Magdalena Kozena en Malcolm Martineau mochten de spits afbijten met een weinig Schubertiade-achtig programma in drie verschillende talen, maar dat daarom niet minder interessant is.

Het eerste wat opviel, was dat het zwaartepunt van Kozena's stem weer wat gezakt is. Daar waar ze vroeger eerder aan de sopraankant van het mezzobereik vertoefde, evolueert ze nu eerder in de altrichting. Niet dat ze nu meteen klaar is om Erda's te zingen. Maar het is wel opvallend hoe vol en rijp haar lage noten klinken en hoe fantastisch ze die ook kan projecteren.

Dit kwam vooral tot uiting in de eerste helft van het recital, waarin ze "enkel" Dvoraks Bijbelse Liederen brachten. Deze tien liederen lijken misschien wat weinig voor een half recital (en na 25 minuten was het effectief al pauze), maar ze gingen duidelijk voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. De tien liederen behandelen allemaal een gelijkaardig thema: ofwel zijn ze een lofzang om God te eren, ofwel beschrijven ze God als beschermer. Maar dat weerhield Dvorak er niet van om ze toch met veel variatie te toonzetten, een variëteit die door Kozena en Martineau op hun beurt volledig in klank omgezet werd.

Na de pauze brachten ze Ravels Histoires Naturelles. Een paar jaar geleden hebben ze in het Brussels Conservatorium ook al laten horen met welke expressie ze de karakters van de vijf dieren weten uit te beelden.

Maar het hoogtepunt van de avond was Mussorgsky's Detskaja (De kinderkamer). Kozena kruipt op verbluffende manier in de huid van het kind dat deze zeven liederen zingt. In deze liederen geeft ze een staalkaart van wat ze allemaal kan met haar stem en uit welk onwaarschijnlijk spectrum aan kleuren en vocale effecten ze kan putten. Ze zingt met kleur, zonder kleur, soms met Sprechgesang. Dan is ze een zeurderig of stout kind, dan toont ze weer opwinding. En ze is hilarisch als ze in haar avondgebed bescherming vraagt voor jan-en-alleman.

Wie op 28 juni in de voormiddag niets te doen heeft, kan ik enkel aanraden om af te stemmen op de Oostenrijkse radiozender Ö1 voor de uitzending. Op hun website is ook een streamende versie beschikbaar.

Publicatie: zondag 20 juni 2010 @ 10:16
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen