ti guarda dal Grande Inquisitor

Cavalleria Rusticana en Pagliacci in Düsseldorf

De regisseur Christof Loy is kind aan huis in de opera van Düsseldorf. We kennen hem vooral van een aantal redelijk geslaagde tot serieus desastreuze ensceneringen in de Munt. Het was dan ook even schrikken om een heel traditionele productie te zien van de klassieke "double bill" Cavalleria Rusticana en Pagliacci, die momenteel in Düsseldorf hernomen wordt.

FotoVoor de twee opera's wordt één decor gebruikt dat bestaat uit een grijze muur. In Cavalleria is het de muur van de kerk. Door de open poort zien we ook een groot Christusbeeld, er is zelfs een Paasprocessie. Op de trappen neemt later het "publiek" plaats om naar de voorstelling van Canio en Co. te kijken.

De kostuums zijn bij Pagliacci wel iets moderner, dan bij Cavalleria waar het koor zwarte kostuums en rokken draagt. Enkel de kleurrijke jurk van Lola valt op tussen al dat grauw. Het is de jurk die Alfio voor haar meegebracht heeft van zijn reis... alhoewel hij op dat moment al lijkt te beseffen dat Lola hem bedriegt.

James Bobby zong dan ook een Alfio met macho-allures. Gustavo Porta is een tenor met veel Italianità in zijn stem en geeft een klassiek veristische vertolking van Turiddu. Jeanne Piland zingt haar Santuzza te proper en te verfijnd. Het klinkt allemaal wel mooi, maar soms ook wat kleinschalig. Theresa Kronthaler zong een verleidelijke Lola.

FotoDe vrouwelijke hoofdrolspeelster was ook het probleem in Pagliacci. Nedda is geen rol voor Sylvia Hamvasi. Ze heeft goede flexibele hoge noten, maar voor Nedda is ook wat spinto-kracht nodig om op te boksen tegen het orkest van Leoncavallo. In haar "normaal" repertoire zit onder andere Susanna, Gilda en Lucia... wat me logischer lijkt dan Nedda.

Gary Lehman was daarentegen een uitstekende Canio. Zijn stem klinkt niet zo Italiaans als die van Porta, maar zijn stem straalt, is groot en homogeen over zijn volledig bereik. Daarenboven wist hij ook te ontroeren met zowel "Vesti la giubba" of "No, Pagliaccio non son".

De Deutsche Oper am Rhein heeft ondertussen ook haar nieuw seizoen aangekondigd met een aantal mogelijk interessante premières zoals Dialogues des Carmélites of Frau ohne Schatten, allebei in een productie van Guy Joosten. Maar ook La bohème in de gevierde Carsen-productie van de Vlaamse Opera... voor wie nog eens een traantje wil wegpinken bij de gele paasbloemen.

Publicatie: maandag 7 juni 2010 @ 18:23
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen