ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Walküre in Keulen

Normaal gesproken zal de Opera van Keulen volgend seizoen sluiten voor renovatiewerken. Het leek daarom logisch om hun paradepaardje, de productie van Robert Carsen van de Ring, net voor de sluiting nog eens van stal te halen. Dat van die sluiting blijkt trouwens nog niet helemaal in kannen en kruiken. Gisteren meldde de Kölner Stadt-Anzeiger dat er wat vertraging op het project zit en dat er volgend seizoen toch nog een aantal producties in het operahuis zullen spelen. In alle geval... gisteren zag ik nog een voorstelling van Die Walküre, vooral om Evelyn Herlitzius eens als Brünnhilde te horen.

Foto

De voorstelling ging redelijk zwak van start. De chef-dirigent Markus Stenz lijkt een wereldrecord te willen vestigen om de stilste Ring ooit te dirigeren. Het is uiteraard lovenswaardig om de zangers niet toe te dekken, maar zijn pianissimi waren vaak zo uitzinnig dat ook de spanning uit de muziek verdween. Daar staat tegenover dat hij bepaalde details en leidmotieven extra in de verf kon zetten. Is het bijvoorbeeld mijn verbeelding of horen we een knipoog van Alberich als Siegmund "tief in des Busens Berge glimmt nur noch lichtlose Glut" zingt ?

Lance Ryan, bij ons bekend van zijn Siegfried in de Vlaamse Opera, was een middelmatige Siegmund. Zijn "Wälse... Wälse..." straalde wel mooi, hij heeft geen enkel probleem met de tessituur alhoewel ik zijn nasale klank niet altijd even mooi vind. Maar ik vond zijn vertolking weinig boeiend. Het zelfde geldt voor de Sieglinde van Astrid Weber. Ze heeft ook een goed projecterende stem, maar op het vlak van interpretatie is er nog veel ruimte voor verbetering. Mikhail Petrenko was een nijdige Hunding, die zijn verachting voor de "Wölfling" niet onder stoelen of banken stak.

Dalia Schaechter is de vaste dramatische mezzo in Keulen en het is dan ook bijna onmogelijk om een voorstelling zonder haar mee te maken in Keulen. Haar vertolkingen zijn niet altijd even geïnspireerd, maar haar Fricka is wel van een heel ander kaliber als ze op een efficiënte en overtuigende manier Wotan de mantel uitveegt.

Alhoewel hij al dertig jaar meedraait, is Greer Grimsley een relatief nieuwe naam voor mij. Hij zou helemaal onbekend geweest zijn, als hij toevallig deze maand niet het onderwerp van de coverstory van Opera News was. Hij is een stijlvolle Wotan met een intelligente tekstinterpretatie en veel aandacht voor de tekst, zij het met af en toe een paar uitspraakfoutjes. Hij zingt met een mooi legato, maar hij heeft soms moeite om over het orkest te geraken (voor de paar keer dat Markus Stenz eens iets luider dan piano speelt).

Met dat laatste heeft Evelyn Herlitzius geen enkel probleem. Net zoals bij haar Elektra in de Munt is het verbazingwekkend hoe gemakkelijk ze een rol als Brünnhilde laat klinken. Ze produceert daarbij indrukwekkende Hojotoho's, die ze toch op een of andere manier meisjesachtig kan laten klinken... wat perfect in deze enscenering van Carsen past. Maar ook de meer ingetogen momenten, zoals haar eerste scène met Wotan, is bescheiden op een grootse manier.

Publicatie: donderdag 3 juni 2010 @ 9:49
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen