ti guarda dal Grande Inquisitor

Olga Mykytenko en Marianna Tarasova in Lyon

Er zit één "rustdag" in de Tchaikovsky-trilogie van de opera van Lyon, maar niet voor Olga Mykytenko en Marianna Tarasova, die gisteren een gezamenlijk liedrecital brachten met Peter Laul als begeleider. Op het programma stonden gedichten van Poesjkin, getoonzet door een dozijn Russische componisten. Pas in het laatste lied en in het enige bisnummer zongen ze samen. Daarvoor zongen ze solo en wisselden ze om de drie-vier liederen af.

Foto

Net zoals de Munt, lijkt de opera van Lyon de liedteksten ook minder belangrijk te vinden. Het programmaboekje bevat wel volledige vertalingen van alle liederen, maar tijdens het recital doen ze alle lichten uit waardoor ik geen flauw idee had wat ze aan het zingen waren... maar dat ligt uiteraard aan mijn gebrekkige tot onbestaande kennis van het Russisch.

De twee zangeressen zijn gelukkig wel uitstekende liedinterpreten, zodat de emoties van liefde, verdriet, melancholie of vreugde duidelijk overgebracht worden. Maar ik wil uiteraard meer... zo wil ik weten waarom de vertolker triest is, of waar dat gevoel van nostalgie juist vandaan komt. Het gros van de liederen was me daarenboven onbekend, op de twee liederen van Rachmaninov na.

Misschien net omwille van hun bekendheid waren die twee Rachmaninov-liederen het meest geslaagd. Olga Mykytenko zong haar Sehnsucht naar de Georgische steppen uit in Ne poi krasavitsa pri mne. Eerder wist ze ook al te ontroeren met Na holmah Gruzii, nog een lied over een verloren liefde in Georgië, van Rimski-Korsakov. Haar emotionele vertolkingen zijn hopelijk een voorsmaakje van haar Tatiana.

Marianna Tarasova leek te vechten tegen een opkomende verkoudheid. Ze begon dan ook voorzichtig aan haar optreden met een mezza voce gezongen Priznanie van Glinka. Ik verwachtte Spaans vuur voor Ispanskij romans van Dargomyzhsky, maar het blijkt een subtiel miniatuurtje te zijn over een Spaanse jongeling die een serenade zingt voor zijn geliefde op een balkon. Dat vuur barst veel later los tijdens de stormachtige winternacht van Medtners Zimni vetcher.

Publicatie: donderdag 6 mei 2010 @ 10:21
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen