ti guarda dal Grande Inquisitor

Götterdämmerung in Los Angeles

De Los Angeles Opera is al even bezig met een nieuwe Ring-productie op poten te zetten met muziekdirecteur James Conlon en regisseur Achim Freyer. Gisteren zag ik de laatste in de reeks: Götterdämmerung.

Foto

Achim Freyer heeft een heel herkenbare stijl. Het gebruik van maskers, Afrikaanse invloeden, het gebruik van een gaas waarop vage beelden geprojecteerd wordt en het gebruik van neonverlichting zijn enkele van de elementen die deze Götterdämmerung kenmerken.

Soms is zijn enscenering wat simplistisch en voorspelbaar, vooral tijdens de scène met de drie Nornen. Er staan verschillende rekwisieten op de scène, die op bepaalde momenten extra belicht worden. Zo ligt er vooraan op het podium een ruwe steen, die telkens belicht wordt als ze het over het Rijngoud hebben. Een oogbal straalt licht uit als het over Wotan gaat. Een grote bol wordt zichtbaar bij het vermelden van de ring... in de loop van de voorstelling wordt trouwens duidelijk dat de ring een lichtgevende bal is ter grootte van een tennisbal.

De voorstelling geeft vaak de indruk van een concertante voorstelling. Vooraan op het podium staan stijve kledingsstukken waar de zangers achter staan... als Gutrune, Siegfried, Gunther en Hagen zo op een rijtje staan, komt dat niet erg dynamisch over. Enkel de duo-scènes Siegfried-Brünnhilde, Brünnhilde-Waltraute, Hagen-Alberich, ... zijn inventiever.

Op basis van één opera de volledige Ring beoordelen, is uiteraard niet mogelijk. Maar op basis van de foto's die op de website van de LA Opera te zien zijn, lijkt het een samenhangende en consequente productie te zijn. In juni wordt in een heus Ring Festival drie volledige cycli opgevoerd.

Deze Götterdämmerung was sterk bezet. Enkel de twee hoofdrolspelers zongen niet meteen op niveau. John Treleaven was lichtjes rampzalig in het begin met een stem die alle richtingen uitging. Pas vanaf het tweede bedrijf had hij zijn stem echt onder controle. Hetzelfde geldt voor de Brünnhilde van Linda Watson. In het begin klonk ze zelfs klein en geraakte ze moeilijk over het orkest. Maar naarmate de voorstelling vorderde, groeide ze.

De twee half-broers Gunther en Hagen waren daarentegen van begin tot einde uitstekend. Eric Halfvarson heeft de ideale zwarte bas voor Hagen. Alan Held heeft een gigantische stem. Zijn Gunther krijgt daardoor meer autoriteit en substantie dan ik hem gewoonlijk toedicht.

Waltraute heeft maar één belangrijke scène. Michelle DeYoung, die trouwens ook de tweede Norn zong, maakte een ongelooflijk positieve indruk. Haar stem is veel groter geworden dan vroeger en was ook een van de mooiste stemmen van de avond. Alberich is echt een kleine rol in Götterdämmerung, maar Richard Paul Fink zingt deze rol op indrukwekkende wijze... met een timbre waarmee ik me hem ook als Wotan kan voorstellen.

Publicatie: maandag 26 april 2010 @ 6:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
0 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen