ti guarda dal Grande Inquisitor

Sancho Pança in Parijs

Momenteel loopt in de Opéra-Comique L'amant jaloux van Grétry (waarover hopelijk morgen meer). De Opéra-Comique bouwt een mini-festival rond elke productie met lezingen, concerten, recitals, ... In het kader van het "Festival L'amant jaloux" voerden ze gisteren Sancho Pança van François-André Philidor concertant op. Philidor was een tijdgenoot van Grétry, die ik eigenlijk enkel van naam en een paar liederen kende.

Sancho Pança is een "opéra bouffon", die uiteraard geïnspireerd is op Cervantes. Sancho Pança heeft de fantasie van Don Quichotte overgenomen en waant zich de gouverneur van het eiland Barataria. Hij is niet erg opgezet met Lope Tocho die met zijn dochter Sancha wil trouwen. Zijn vrouw Thérèse is dan niet te spreken over Sancho Pança die een oogje heeft laten vallen op een zekere Juliette. Als het eiland aangevallen wordt en Sancho Pança geen eten krijgt voor hij het probleem opgelost heeft, geeft hij zijn gouverneurschap op en stemt hij in met het huwelijk en beseft hij dat zijn vrouw toch nog de slechtste niet is.

De dirigent Hugo Reyne leidde aan het begin van de voorstelling de opera in. Hij is blijkbaar een fan van Philidor en zet hem op het zelfde niveau als Mozart omwille van zijn melodische inventiviteit. Hij dirigeert La Simphonie du Marais, een klein orkest van ongeveer 20 muzikanten dat zich vooral specialiseert in de Franse barokmuziek. Het orkest zit op gelijke hoogte van de parterre met de zangers erboven, net voor het doek.

De zangers leven zich volledig in in de dialogen, waarbij vooral Isabelle Druet opvalt als Thérèse met een of ander Frans dialect. Ze speelt handig in op wat de anderen zeggen en steekt haar verontwaardiging over het gedrag van haar man niet onder stoelen of banken. Ook op vocaal vlak is ze een uitdrukkingsvolle Thérèse. Het zelfde kan gezegd worden over de bariton Paul-Alexandre Dubois als Sancho Pança... al zingt hij met een twijfelachtige intonatie. Camille Poul is een spittante Juliette en Vincent Bouchot zingt een passionele Lope Tocho. Jeffrey Thompson is een typische comprimario-tenor en neemt al de andere rolletjes voor zijn rekening.

Het was een leuke voorstelling die eindigde met een bis van het slotkoor, waarbij Hugo Reyne het publiek uitnodigde om mee te zingen...

Publicatie: zondag 21 maart 2010 @ 10:42
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen