ti guarda dal Grande Inquisitor

Flott en Thomas Allen in Antwerpen

Wie twee jaar geleden in Gent was voor Felicity Lotts "Night and Day" recital, weet dat Dame Felicity het lichtere genre niet schuwt. Net zoals ze verleden jaar het PSK op stelten zette samen met Ann Murray, trekt ze nu door Europa met een nieuw duetrecital. De medeplichtige is deze keer de bariton Thomas Allen en hun recital hebben ze de passende titel "Knight and Dame" genoemd. Graham Johnson is er natuurlijk ook weer bij.

Zoals het recital met Ann Murray bestond het eerste deel van de avond uit iets serieuzere duetten en solo-liederen, maar toch met hier en daar al een knipoog. Engelse liederen van Purcell, Quilter en Warlock passeerden de revue. Zowel Thomas Allen als Felicity Lott zong met glasheldere dictie en enkel in Purcells Sound the trumpet hoorde men even hun leeftijd doorschemeren. Met Matilda van Liza Lehmann werd net voor de pauze de toon gezet voor het tweede deel.

Na de onderbreking was het puur entertainment met een selectie aria's uit operettes en musicals, te beginnen met het aanstekelijke ezelsduet uit Messagers "Véronique", weliswaar in een Engelse vertaling. Voor het enige niet-Engelse deel brachten ze aria's uit Die lustige Witwe. De rol van Danilo ligt misschien net te hoog voor Thomas Allen, maar Flott zong het Vilja-lied met hemels zwevende tonen. En hun duet Lippen schweigen was ontroerend mooi. Ze besloten met uittreksels uit de musical Carousel van Rodgers & Hammerstein, waarin Flott zich zowaar een Amerikaans accent toeëigende...

Nog twee bisnummers, waaronder een geniaal La ci darem la mano, en een staande ovatie besloten een aangename avond in de Vlaamse Opera.

Publicatie: dinsdag 28 oktober 2003 @ 20:54
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen