ti guarda dal Grande Inquisitor

Florian Boesch in Schwarzenberg

Het openingsconcert van de Schubertiade Schwarzenberg had een duo-Schumann-recital moeten geweest zijn met Genia Kühmeier en Florian Boesch. Maar aangezien Genia Kühmeier in verwachting is van haar tweede kind had ze afgezegd en moest Florian Boesch de klus alleen klaren. Zijn pianist was Justus Zeyen.

Bij vorige ontmoetingen vond ik Florian Boesch telkens een interessante zanger met een mooie klank, maar gisteren begon hij heel zwak. Zijn stem was één vage wolk donker-getimbreerde resonantie die nauwelijks projecteerde gedurende de eerste helft, die bestond uit een originele selectie van Schubert-liederen.

Bij de keuze van de liederen werd het absoluut onbekende niet geschuwd. Totengräbers Heimwehe en Im Frühling waren zowat de bekendste liederen; Im Walde, Der König in Thule en Der Pilgrim zijn al iets minder standaard-repertoire en een lied als Das war ich was me totaal onbekend. Als geheel kon zijn keuze echter niet overtuigen. De meeste liederen waren erg gelijkaardig van sfeer, daarenboven gaf Florian Boesch een beschouwende en introverte eenheidsvertolking, waarbij hij al te vaak het ritme terugbracht tot te trage tempi.

Hij beschikt wel over voldoende interpretatieve gaven. Een van de liederen die ik niet kende was Der Gott und die Bajadere. Het is een vertelling in negen strofen van hoe de indische god Mahadöh het meisje op de proef stelt, hoe zij verliefd op hem wordt en de dood met hem wil delen. Het is een vroeg Schubert-lied en eerder had Schubert, met bijvoorbeeld "Der Taucher", al aangegeven hoe hij zo'n lange vertelling kan aanpakken. Maar verrasend genoeg maakt hij van Der Gott und die Bajadere een strofisch lied. Negen strofen zijn wel heel lang om naar te luisteren, maar Boesch varieerde in elke strofe de klank van zijn stem, de plaats van de nadruk, het tempo of de dynamiek. Ook Justus Zeyen wist de nodige variatie uit zijn piano te halen om een en ander boeiend te houden.

Na de pauze stond Schumanns Eichendorff-Liederkreis op het programma. En deze cyclus is uiteraard wel perfect opgebouwd met de nodige afwisseling. Het was zonder twijfel het beste deel van de avond met een indrukwekkend Waldesgespräch, waarbij de eenzame reiziger weinig angst blijkt te hebben voor de Lorely, of een - alweer - beschouwende Auf einer Burg. Justus Zeyen liet zich hier ook van zijn beste kant zien met een mooie begeleiding van Mondnacht of een sfeervolle intro van Zwielicht.

Het publiek bleek gematigd enthousiast te zijn... ofwel was het even verdeeld als ikzelf. Maar er kwamen toch twee bisnummers, twee keer Schubert. Eerst weer iets onbekends, Die Mutter Erde, en tenslotte Wandrers Nachtlied II.

Publicatie: zondag 30 augustus 2009 @ 14:25
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Nabucco in Mönchengladbach

Ik kan begrijpen dat een klein stadstheater als dat van Mönchengladbach ook wel eens Nabucco wil uitvoeren. Maar als ze meer dan de helft van de rollen niet min of meer deftig kunnen bezetten, dan hadden ze misschien beter een andere Verdi-opera gekozen...

Opera, 24-6-2018 8:24
1 opmerking

Hans Heiling in Essen

Het is misschien nog wat vroeg om van een Marschner-revival te spreken na de verschillende producties van Der Vampyr in Koblenz, Berlijn of Genève de afgelopen seizoenen. De opera van Essen draagt er in alle geval toe bij om het gat tussen Freischütz en Holländer op te vullen met een nieuwe productie van Hans Heiling.

Opera, 23-6-2018 10:07
0 opmerkingen

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen