ti guarda dal Grande Inquisitor

Mireille Delunsch in De Munt

De Munt was behoorlijk vol gelopen voor een recital van Thomas Quasthoff. Maar Quasthoff zat thuis met een verkoudheid, waardoor ze de bijna onmogelijke taak hadden om een waardige vervanger te vinden. En met hun keuze van de Franse sopraan Mireille Delunsch is hen dat niet echt gelukt.

Haar programma zag er best wel interessant uit met Frauenliebe und -leben, aangevuld met liederen van Clara Schumann, voor de pauze. En daarna zong ze Proses lyriques van Debussy en zes fabels van La Fontaine op muziek van Charles Lecocq.

In het eerste deel kwam ze redelijk zenuwachtig over en probeerde ze haar stem in bedwang te houden, waardoor ze soms geforceerd klonk... alsof ze zich voor iets probeerde in te houden. Het resultaat was dat ze niet altijd echt vrij en natuurlijk klonk. Daar komt nog bij dat haar stem soms voor een fractie van een seconde stokt; een heel vreemd fenomeen dat als maar vaker voorkwam naar het einde van de avond toe.

Maar ook interpretatief was het niet zoals het hoorde. Ik had zelfs de indruk dat ze geen idee had waar Frauenliebe und -leben over gaat. Het extatische in bijvoorbeeld Ich kann's nicht fassen was totaal afwezig en Ser Freund werd gezongen als een treurzang in plaats van vreugde te vertolken. Over het algemeen was heel haar benadering aan de treurige kant. Dit gevoel past enkel voor het slotlied, maar nergens anders. Het was ook spijtig dat haar pianiste Marie-Josphe Jude het naspel van Helft mir, ihr Schwestern volledig wegspeelde.

In het Franse repertoire was ze iets beter. Haar Debussy was bij momenten zelfs mooi. En het uitbeelden van de verhaaltjes van La Fontaine ging haar ook goed af, inclusief het klaaglijk blatende schaap van Le loup et l'agneau.

Als bisnummer zong ze nog twee kookrecepten voor Plum Pudding en Civet tout vitesse van Leonard Bernstein.

Publicatie: zondag 26 oktober 2003 @ 9:54
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Mnchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar n ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

D vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als n van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen