ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucia di Lammermoor in Luik

De Opéra Royal de Wallonie brengt een nieuwe productie van Donizetti's Lucia di Lammermoor met een sterke bezetting. Annick Massis was in de seizoensbrochure aangekondigd om Lucia te zingen, maar uiteindelijk was het Darina Takova die de taak op zich nam.

Darina Takova zingt een heel indrukwekkende Lucia. Ze heeft een grote stem die geen echte problemen kent om alle loopjes, arpeggio's en trillers te zingen. Alleen voor de hoogste noten zit ze aan de limiet van haar kunnen... zo was haar stretta van "Regnava nel silenzio" op het randje. Er is naar mijn aanvoelen nog één probleem. Ze "beperkt" zich namelijk tot enkel het zingen van de noten. In het geval van Lucia is dat op zich al geen geringe opgave, maar iets meer karakterisering kan geen kwaad. Veel geheimzinnigs was er bijvoorbeeld niet te horen in diezelfde "Regnava nel silenzio".

Vladimir Stoyanov is quasi-perfect in de rol van Enrico Ashton. Hij heeft een donkere bariton, die goed zijn karakter onderlijnt. Zijn gebruik van legato en de grootte van zijn stem, maken hem een goede kandidaat voor een aantal grote Verdi-rollen. Hopelijk horen we hem nog vaak terug in Luik.

De twee tenors zijn van vergelijkbaar kaliber, maar zijn toch heel verschillend. Reinaldo Macias zingt Lucia's minnaar Edgardo. Hij heeft de rijpere stem, zingt correct zijn aria's, maar doet me anderzijds niet op het puntje van mijn stoel zitten. Laurent Koehl valt een stuk lichter uit. De rol van Arturo Bucklaw vraagt wel niet veel heroïek, maar zijn stem draagt onvoldoende in de zaal.

Foto

Voor deze nieuwe productie had Mireille Larroche een multi-functioneel decor laten ontwerpen. Het decor bestond uit twee of drie wanden - ze lijken een beetje op groot uitgevallen paravents - en twee halve ronde trappen; beide elementen konden willekeurig gecombineerd worden. Dit werd dan voor de fonteinscène nog aangevuld met airco-buizen die bomen moesten voorstellen. Het procédé begint stilaan afgezaagd te geraken, maar ook het transparante gordijn is weer aanwezig. Zowel op die wanden als op het gordijn projecteert ze, al dan niet bewegende, sfeerbeelden zoals stromend water, bergen, vogels, een kasteel, ...

Over het algemeen was de enscenering niet echt ingrijpend. Alleen dwaalt er af een toe een, in wit geklede, jonge vrouw over de scene. Ze verschijnt de eerste keer als Lucia de legende van de fontein vertelt... vermoedelijk is dit dus de geest van de vermoorde minnares van Ravenswood en is reeds een aanduiding van Lucia's lot. Dit vond ik geen slecht idee.

Het enige echt storende van de productie was de slotscène. Mireille Larroche laat Edgardo ook waanzinnig worden en maakt dat duidelijk door het volledige koor uit te dossen in dwangbuizen. Als Edgardo zijn vest uitdoet, blijkt hij daaronder ook een dwangbuis aan te hebben. Het is misschien een "idee" om dit zo te ensceneren, alleen past het totaal niet in de rest van de regie, die eerder traditioneel aandoet.

Publicatie: woensdag 15 oktober 2003 @ 19:48
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen