ti guarda dal Grande Inquisitor

Götterdämmerung in New York

Met de voorstelling van Götterdämmerung, gisteren in de Met, viel definitief het doek over de Otto Schenk-productie, die meer dan 20 jaar dienst gedaan heeft. Het was een lange avond, die pas na de matineevoorstelling van La Cenerentola kon beginnen, en daardoor ver na middernacht eindigde.

De protagonisten begonnen zwak aan de avond. Jon Fredric West was aanvankelijk een blatende Siegfried. Pas als hij in het kasteel van de Gibichungen aankwam, viel zijn stem in de plooi. Hij heeft wel het potentieel om Siegfried te zingen, maar hij slaagde er toch nooit in om veel gevoelens los te weken. Het duurde ook lang eer Linda Watson haar draai gevonden had. Net zoals in Siegfried, projecteerde haar stem moeilijk. Ofwel probeerde ze iets teveel de verliefde Brünnhilde te spelen waardoor haar stem aan samenhang verloor. In het tweede bedrijf, als ze volop lucht kan geven aan haar verontwaardiging over het bedrog van Siegfried, komt ze pas echt in haar element.

Haar eerdere confrontatie met Waltraute was echter ook al geslaagd. Maar dat lag in de eerste plaats weer aan Yvonne Naef, die een fantastisch mooie Waltraute zong. Ze slaagt erin om ons medelijden te laten voelen met Wotan en de andere goden, die zitten weg te kwijnen in Walhalla. Voor mij, was Naef zeker een van dé sterren van deze Ring-cyclus.

John Tomlinson had eerder al de twee Fafners gezongen en kroop nu in de rol van Hagen. Op een aantal cruciale momenten ontgoochelde hij. Op de overdonderende momenten als hij Siegfried begroet of als hij zijn mannen samenroept, schiet hij wat te kort. Tenslotte was Iain Paterson een sterke Gunther en geeft Margaret Jane Wray als Gutrune blijk van dramatische mogelijkheden, zeker op het moment dat de stoet met Siegfrieds lijk arriveert.

Het Met-seizoen 2010-2011 zal openen met een gloednieuwe productie van Das Rheingold. Regisseur Robert Lepage zal tegen 2012 de volledige Ring klaar moeten hebben. James Levine zal terug de dirigent zijn. Bryn Terfel zal de Wotanspeer (als er al een speer is) overnemen van James Morris. Deborah Voigt en Katarina Dalayman zijn voorzien als Brünnhilde, en Ben Heppner zal Siegfried zingen. De Wälsungtweeling zal bestaan uit Jonas Kaufmann en Eva-Maria Westbroek.

Publicatie: zondag 10 mei 2009 @ 14:40
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen