ti guarda dal Grande Inquisitor

Philippe Jaroussky in de Munt

Vandaag stelden Philippe Jaroussky en Jérôme Ducros hun nieuwe CD met Franse "mélodies", Opium, voor in de Munt. Jaroussky heeft klaarblijkelijk een grote aanhang. Zijn fans waren dan ook massaal opgedaagd waardoor de Munt stampvol zat voor een liedrecital.

Wie mijn schrijfsels hier de afgelopen jaren een beetje gevolgd heeft, zal waarschijnlijk wel al weten dat ik geen grote fan ben van contratenors. Het is een stemtype dat me absoluut niet ligt, ook niet in de barokmuziek die ze de afgelopen decennia opgeëist hebben. Maar in Handel & Co wil ik ze nog wel gedogen, waar ze vaak indruk kunnen maken met hun virtuositeit. Maar ik trek wel de lijn als ze zich vergrijpen aan het romantisch liedrepertoire, alhoewel ik perfect kan begrijpen dat een intelligente zanger dit repertoire wil zingen.

Desalniettemin wilde ik toch even live horen wat Jaroussky ervan bakte... en dat bleek niet al te veel te zijn. Al halverwege het eerste lied, Mandoline van Gabriel Dupont (een leerling van Massenet), werd ik al overvallen door een zekere monotonie in zijn expressie. Zijn stem is volledig monochroom en het gebrek aan vibrato werkt constant op mijn zenuwen. In twee liederen van Ernest Chausson - Papillons ('Les papillons couleur de neige') en Les heures ('Les pâles heures, sous la lune, en chantant jusqu'à mourir') - zou dit in zijn voordeel moeten werken, maar ook in deze liederen kon hij mij niet overtuigen.

Zijn Frans is over het algemeen wel perfect verstaanbaar. Ten minste als het niet te snel gaat, zoals in Sombrero van Cécile Chaminade. Dan struikelt zijn tong over de woorden. Voor een zanger die toch gepokt en gemazeld is door barokcoloraturen was dat wel een verrassing. Anderzijds moet in liederen wel een hoop tekst gearticuleerd worden, in tegenstelling tot de barokke loopjes op één of twee lettergrepen.

Dit alles betekent niet dat hij niet zou beschikken over expressiemogelijkheden. Maar die beperken zich eigenlijk alleen maar tot het spelen met dynamiek. Aangezien hij tegelijkertijd ook nog lange frases kan spinnen, kan hij toch de illusie wekken dat hij iets expressiefs aan het doen is. Reynaldo Hahns Offrande, en zelfs diens A Chloris, vond ik bijvoorbeeld best wel goed. Maar het verkennen van alle nuances tussen piano en forte is slechts één middel, en is voor mij niet voldoende om te kunnen spreken van een complete liedzanger.

Het recital werd opgenomen en zal op 6 mei te horen zijn op Musiq3... voor de fans en andere nieuwsgierigen.

Publicatie: zondag 19 april 2009 @ 22:24
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen