ti guarda dal Grande Inquisitor

De Munt 2009-2010

Het minste wat je van het nieuwe Muntseizoen kan zeggen, is dat het origineel is. Het bevat een hele reeks weinig opgevoerde werken, bijna geen repertoirestukken, geen creatie(s) en weinig 20-ste eeuwse opera's. In het vervolgverhaal van de muziekdirecteur-saga, zal het opvallen dat Mark Wigglesworth definitief buitengebonjourd werd. Peter De Caluwe heeft wel aangekondigd dat ze nog altijd op zoek zijn naar een geschikte muziekdirecteur. Ondertussen past hij de Mortiermethode toe door met een aantal terugkerende gastdirigenten te werken.

FotoIn het midden van het seizoen, in de periode december-maart, zit een groot thematisch blok met opera's geïnspireerd op de antieke oudheid. Het meest opvallend daarin zijn de twee Iphigénie-opera's van Gluck. Iphigénie en Tauride en Iphigénie en Aulide worden tegelijkertijd opgevoerd... en dat is ook letterlijk te nemen. Er zijn verschillende voorstellingen waarbij de twee opera's na elkaar op dezelfde avond met slechts één pauze opgevoerd worden. Het artistiek team is ook hetzelfde voor beide opera's met Pierre Audi als regisseur en Christophe Rousset als dirigent. Iphigénie zal respectievelijk gezongen worden door Nadja Michael in Tauride en Véronique Gens in Aulide.

De twee Gluckopera's worden gevolgd door iets bekendere werken. Elektra zal opgevoerd worden in de productie van Guy Joosten, die vorig jaar al in Barcelona te zien was. De zangers zijn dubbel bezet met Evelyn Herlitzius en Nadine Secunde (Elektra), Eva-Maria westbroek en Annalena Persson (Chrysothemis) en Doris Soffel en Natascha Petrinsky (Klytämnestra). Ivo Van Hove gaat Idomeneo ensceneren met Gregory Kunde en Tom Randle in de titelrol en Malena Ernman als Idamante. Rond de jaarwisseling wordt voor een komische noot gezorgd door middel van een Offenbach-pastiche Hélène aux enfers, een vermengeling van La belle Hélène, Orphée aux enfers en La grande-duchesse de Gérolstein. Dame Felicity Lott zal Hélène zingen, Patrick Davin dirgeert en deze bewerking is van de hand van Charlie Degotte.

In dezelfde antieke sfeer verkeert ook Semele die het seizoen zal openen. Christophe Rousset is ook hier de dirigent. Zhang Huan zal voor een Chinese invalshoek zorgen. Twee Chinese zangeressen, Ying Huang en Ning Liang, zullen respectievelijk Semele en Juno zingen. Jupiter zal vertolkt worden door Jeremy Ovenden. Jupiter treedt ook op in een concertante uitvoering van Rameaus Platée met Emiliano Gonzalez Toro als Platée en weer met Christophe Rousset als dirigent.

Volgend jaar zal ook afscheid genomen worden van José Van Dam. Op het einde van het seizoen zingt hij de titelrol in Don Quichotte in een productie van Laurent Pelly en met Marc Minkowski als dirigent. Hij wordt daarbij omringd door Werner van Mechelen en Lionel Lhote (Sancho Panza) en Jennifer Larmore en Silvia Tro Santafé (Dulcinée). Vincent Le Texier zal ook een aantal voorstelling zingen als Don Quichotte. Er komt ook nog een groot afscheidsconcert "José Van Dam & Friends" waar nog geen verdere details van bekend zijn. Om bij de Don Quichotte-thematiek te blijven... René Jacobs heeft ook weer een rariteit opgeduikeld, Don Chisciotte in Sierra Morena van Francesco Bartolomeo Conti. Hij heeft dit reeds eerder op zijn festival in Innsbruck opgevoerd. Om financiële redenen, wordt het in de Munt echter concertant opgevoerd met Stéphane Degout als de ridder en verder ook met Marcos Fink, Inga Kalna en Rosemary Joshua.

Het seizoen wordt afgesloten met Macbeth van Verdi. Krzysztof Warlikowski keert terug naar de Munt voor deze productie met Scott Hendricks als Macbeth. Lady Macbeth wordt afwisselend gezongen door Tatiana Serjan en Lisa Houben, Carlo Colombara is Banco en Andrew Richards is Macduff. The Rake's Progress wordt hernomen met een dubbele bezetting, bestaande uit Sally Matthews en Rosemary Joshua (Anne Trulove), Mark Padmore en Tom Randle (Tom Rakewell), Dietrich Henschel en William Shimell (Nick Shadow).

Bij de concertante opera's moeten nog twee opera's vermeld worden Debussy's L'enfant prodigue en Norma. In de eerste zal het Muntpubliek kennis kunnen maken met Measha Brueggergosman. In de tweede maakt Edita Gruberova haar Brussels debuut aan de zijde van Zoran Todorovich en Silvia Tro Santafé.

De Munt presenteert volgend jaar weer een reeks liedrecitals, die er ook veelbelovend uitzien... met de baritons Gerald Finley, Dietrich Henschel met Schwanengesang, en Matthias Goerne met Die schöne Müllerin (in het PSK); de mezzo's Joyce DiDonato, Christianne Stotijn en Bernarda Fink, die samen met Genia Kühmeier een duorecital zal zingen. Bejun Mehta en Christoph Prégardien vervolledigen de reeks.

Publicatie: donderdag 26 maart 2009 @ 17:25
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen