ti guarda dal Grande Inquisitor

Mazeppa in Antwerpen

De eerste operaproductie onder het bewind van Aviel Cahn is meteen een schot in de roos. Beginnen met een relatief onbekend werk is een beproefde techniek - Muti deed het ook regelmatig in Milaan toen hij nog het Scalaseizoen mocht openen - om eventuele kritikasters te slim af te zijn. Naar verluidt, werd Mazeppa nog nooit eerder scenisch opgevoerd in België. Het is meteen ook het eerste deel van een Tchaikovsky-triologie in een regie van Tatjana Gürbaca die de Vlaamse Opera met het Theater Bremen co-produceert.

Foto

Mazeppa speelt zich af tegen een politieke achtergrond van de eeuwige strijd tussen Rusland en Oekraïne. De jonge Maria houdt van haar (veel oudere) peetoom Mazeppa en moet daarom kiezen tussen de progressieve Mazeppa en haar conservatieve ouders Kotsjoebej en Ljoebov... ze kiest voor Mazeppa. Als nadien haar vader geëxecuteerd wordt, geeft ze zichzelf daarvan de schuld en wordt waanzinnig.

Die menselijk dimensie krijgt in de regie van Tatjana Gürbaca de bovenhand. Die politieke strijd speelt echter ook een rol in de opera, al is het maar omwille van "De slag bij Poltava" die als een symfonisch intermezzo tussen het tweede en derde bedrijf zit. Het is een scène die zo uit de grand-opéra zou kunnen komen. Hier wordt het geënsceneerd als een waanzinsscène van Ljoebov, die volgt op de executie van haar man. Het is trouwens lang geleden dat ik het orkest van de Vlaamse Opera nog zo fenomenaal en homogeen heb horen spelen. De jonge dirigent Dmitri Jurowski blijkt een zeer inspirerende invloed te hebben.

Nog zo'n grand-opéra-moment is de aanloop naar de executie... denk aan het auto-da-fe uit Don Carlo om de grootsheid van de muziek in te schatten. Ook in deze scène voorziet Gürbaca geen grote gestes. Heel het koor zit in het paleis van Mazeppa aan kleine tafeltjes soep te eten, waarna Mazeppa binnenkomt en Kotsjoebej en Iskra geëxecuteerd worden. Die verstilling zorgt voor de kracht van die scène. Nadat Kotsjoebej zijn gebed gezongen heeft, knielt heel het koor (de andere ster van de avond) en volgt hem a capella met een onwaarschijnlijk piano gezongen koormoment. Kippenvel en hét moment van de voorstelling voor mij.

De Vlaamse Opera is de solisten in Rusland en omstreken gaan halen. Nikolai Putilin zong de titelpartij. Hij heeft een gigantische, zij het monochrome, hoogte waar menige heldentenor jaloers op zou kunnen zijn. De rest van zijn stem heeft veel meer kleur en hij is dan ook een indrukwekkende Mazeppa, ook qua scenische uitstraling.

Wat me bij deze zangers telkens weer opvalt, is met welk gemak ze deze rollen zingen. Dat geldt ook voor Mikhail Kit die vooral rust en berusting uitstraalt als Kotsjoebej. Zijn stem klonk de hele tijd wel redelijk vlak en vermoeid. Leandra Overmann was iets minder als Ljoebov. Zij gebruikt een hoop verschillende onsamenhangende stemmen en probeert haar geroep en getier te laten doorgaan voor expressie.

Het "jonge" koppel bestond uit Viktor Lutsiuk, die zijn heroïsche stem leende aan Andrej, en Tatiana Pavlovskaya als Maria. Beide zangers hebben, wat ik zou kunnen omschrijven als, een typisch Russische stem... stevig, groot, lichtjes nasaal en met veel "beet". Het zou me niet verbazen als we Pavlovskaya volgend seizoen terughoren in Yevgenij Onegin. Ik heb er in alle geval niets op tegen.

Publicatie: maandag 16 februari 2009 @ 17:56
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roderick Williams in Buxton

Er was één voorstelling van het Buxton Festival dat het bordje "sold out" gekregen had. Publiekslieveling Roderick Williams en de pianist Iain Burnside lieten gisteren het Pavillion Arts Centre vollopen voor een uitvoering van Schuberts Winterreise.

Liedrecital, 20-7-2018 9:22
0 opmerkingen

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen