ti guarda dal Grande Inquisitor

Ariadne auf Naxos in Luik

Ariadne auf Naxos is een van die opera's die al het potentieel in zich heeft tot een leuke voorstelling. Regisseurs laten zich echter gemakkelijk verleiden om de dramatische kant van de verlaten Ariadne te benadrukken. De productie van ex-Munttenor Laurence Dale die momenteel in Luik te zien is, slaagt erin om een goed evenwicht te vinden tussen het tragische en het buffo-element.

FotoDe opera bestaat uit twee delen. In de proloog bereiden "Der Komponist" en "La prima donna" zich voor op de première van de opera, die gevolgd zal worden door een commedia dell'arte voorstelling door de bende van Harlekin en Zerbinetta. Ze krijgen te horen dat de gastheer wil dat beide voorstellingen tegelijkertijd uitgevoerd moeten worden, zodat ze op tijd klaar zijn voor het vuurwerk. In het tweede deel gebeurt dat dan ook.

In deze productie is het centrale moment de confrontatie tussen Ariadne en Zerbinetta. Aanvankelijk lijkt de prima donna verveeld telkens ze onderbroken wordt, maar tijdens de grote aria van Zerbinetta, "Großmächtige Prinzessin", valt ze toch ten prooi aan de hilariteit van de situatie. Het succes van dat moment kan volledig op rekening geschreven worden van Daniela Fally die een uitstekende Zerbinetta zong. Al de coloraturen en vocalises van haar aria lijken een noodzakelijke bijkomstigheid. Ze brengt een volledig en gevarieerd verhaal vanuit de betekenis van de tekst en probeert zo Ariadne te overtuigen. Ze was dan ook zonder concurrentie de meest boeiende vertolker van de avond.

Monique McDonald hebben we de laatste tijd al een paar keer gehoord in Luik. Ze heeft wel degelijk de stem voor Ariadne, maar ik hoor liever de textuur van room dan die van metaal in de stem van een Strausszangeres. Ze probeert ook wat al te vaak piano te zingen, zonder dat ze dat op een dragende manier kan doen. Haar vertolking komt daardoor nogal fragmentarisch over.

Giuseppina Piunti deed een poging om de Komponist te zingen. Ik begrijp trouwens niet waarom Stefano Mazzonis di Pralafera blijft volharden in de boosheid om zelfs voor de kleinste rollen allerlei Italianen te importeren, zelfs in een oer-Duitse opera als Ariadne auf Naxos... tenzij het is om allerlei vriendjes tevreden te houden. Nu, de Komponist is geen kleine rol en daarom verrast die keuze des te meer. Piunti zingt wel alle noten met een aantrekkelijke donkere stem (ze was trouwens al eerder te horen in Le roi d'Ys), maar ik merk totaal geen gevoel voor stijl of enige inleving in het personnage. Volgens haar bio heeft ze wel een heel eclectisch repertoire: van de Ballo-Amelia en Desdemona tot Carmen via Musetta en Adalgisa. Afgezien van Musetta, kan ik me haar in geen enkele van die rollen voorstellen. Daarenboven zingt ze zowat al haar aria's, inclusief het bekende "Sein wir wieder gut", aan de rand van de scène.

Dat in-het-publiek-zingen kan natuurlijk ook aan de regisseur liggen. Want zelfs Roger Joakim zong de aria van Harlekin, "Lieben, Hassen, Hoffen, Zagen", op dezelfde manier. Maar ondanks mijn bedenkingen bij sommige zangers, is het toch een van de geslaagdere producties van het Luiks seizoen...

Publicatie: woensdag 28 januari 2009 @ 19:23
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen