ti guarda dal Grande Inquisitor

Manon in Wenen

De Wiener Staatsoper herneemt deze maand hun nieuwe productie van Manon. Andrei Serban had deze productie vorig seizoen bedacht voor Netrebko en Alagna. De protagonisten van dit seizoen leken op papier ook de moeite waard... in de praktijk viel het echter tegen. Het falen kan echter ook grotendeels toegewezen worden aan de dirigent.

Miguel Gomez-Martinez dirigeerde een logge, onfranse uitvoering van Massenets partituur. Regelmatig voegt hij "expressieve" ritardando's toe, die alle leven uit de voorstelling zuigen. Hij slaagt er nooit in om de spanning vast te houden. Het eerste bedrijf is een rommeltje met orkest, koor en solisten die blijkbaar allemaal in een andere opera staan. Zelfs het derde bedrijf vervalt in een dodelijke lethargie. Uiteindelijk heb ik het uitgehouden tot en met de St-Sulpice-scène.

Inva Mula werd vorig seizoen de bekendheid ingekatapulteerd toen ze een uitstekende Marguerite zong in Orange, een voorstelling die ook op televisie uitgezonden werd. Ik verwachtte dan ook een goede Manon van haar. Die verwachting heeft ze nauwelijks ingevuld. In dat rommelige eerste bedrijf wist ze geen blijf met "Je suis encore tout étourdie" en ging haar stem alle kanten uit. In het tweede bedrijf had ze haar stem beter onder controle, maar ze kon me toch niet ontroeren met "Adieu, notre petite table". In de Cour-la-Reine-scène kon ze geen eenheid brengen en was ze zelfs slaapverwekkend.

Haar tegenspeler was Ramón Vargas. Zijn stem is weliswaar homogeen over zijn volledig bereik, maar zijn hoge noten stralen niet echt en lijken zelfs onder druk te staan. Hij zong Des Grieux ook met een zwaar geaccenteerd Frans, waarbij hij af en toe een lettergreep weglaat. Zijn vertolking doet heel Verdiaans aan, vooral "Ah! fuyez, douce image" in St-Sulpice.

Ik vond het een heel teleurstellende voorstelling en zeker niet van het niveau dat ik van de Wiener Staatsoper verwacht.

Publicatie: donderdag 22 januari 2009 @ 9:47
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen