ti guarda dal Grande Inquisitor

An De Ridder in het PSK

De vorige keren dat ik de sopraan An De Ridder gehoord heb, liet ze telkens een positieve indruk achter. Gisteren was ze in het PSK voor een matineerecital met Tine Deckers aan de piano. Ze brachten een overwegend Frans liedrepertoire.

Ze begonnen met drie liederen van Gabriel Fauré. Ze zingt met een kraakheldere dictie en een heldere voorwaartse klank. Enkel de allerhoogste noten, die ze iets te vaak langs onder aanzet, klonken in deze eerste liederen nog niet helemaal zeker. Ze heeft een grote stem en ik begrijp dan ook niet waarom ze - zoals zo veel zangers - met een gesloten piano zingt alsof ze schrik heeft van de piano. Tine Deckers blijkt nochtans een aandachtige pianiste te zijn met een transparante lijn die niet weggemoffeld hoeft te worden.

Na Fauré kwamen drie Franse liederen van Piet Swerts. Het eerste lied, Chanson d'automne, was ontroerend mooi... er zijn toch nog hedendaagse componisten die mooie liederen kunnen schrijven. Een deel van mijn ontroering was ook het gevolg van de vertolking van An De Ridder. Ze heeft de unieke gave om een traan in haar stem te leggen. Later zou ze die "traan" nog eens gebruiken in twee van Reynaldo Hahns mooiste liederen, L'heure exquise en A Chloris. Maar ik was totaal van de kaart toen ze op het einde van het recital een paar opera-aria's zong en in de huid kroop van Manon om een hartverscheurende Adieu, notre petite table te zingen.

Ze zorgde ook nog voor een amusante noot met Poulencs Nous voulons une petite sœur. Tussen al deze Franse muziek leek de keuze van twee Puccini-aria's, Oh, mio babbino caro en Che il bel sogno di Doretta, meer omwille van het publiek gedaan en niet zo zeer om een samenhangend programma te vormen. Het is eigenlijk mijn enig minpunt voor dit recital. Voor hun enige bisnummer keerden ze gelukkig terug naar Poulenc en Voyage à Paris.

Publicatie: maandag 12 januari 2009 @ 20:04
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen