ti guarda dal Grande Inquisitor

La chauve-souris in Luik

Voor hun jaarlijkse operette-uitvoering heeft de Waalse Opera dit jaar de operette der operetten uitgekozen Die Fledermaus, zij het in de Franstalige versie La chauve-souris. Het is een productie van de oud-intendant Jean-Louis Grinda.

FotoZoals we kunnen verwachten van Grinda is het een klassieke enscenering geworden, echter zonder de oubolligheid die de producties van de huidige intendant kenmerkt. Het is een feestelijk gebeuren met de nodige vaart. Aangezien het de Franstalige versie was (alles speelt zich ook af in Parijs en omgeving), vreesde ik even dat ze een Offenbachiaanse can-can zouden binnensmokkelen. Dat gebeurde echter niet, de choreografie van Laura Scozzi in de slotdans ontpopt zich wel tot een strijd tussen Weense en Parijse dansers.

Opera in vertaling kan soms tot prosodische rampen leiden. Tot mijn grote verbazing heeft Die Fledermaus de vertaling goed doorstaan. De meeste karakters krijgen wel een nieuwe naam. Sommige krijgen zelfs een andere invulling, zo wordt de stotterende advocaat Blind een niet-stotterende Bidard. Andere grappen zijn verdwenen, maar er zijn wel een aantal nieuwe grappen toegevoegd, vooral in het deel van Léopold (Frosch). Het grootste slachtoffer was de lacharia van Adèle, waarvan de vertaling langs alle kanten rammelde. Priscille Laplace was ook geen echt grote Adèle. Vooral in het eerste bedrijf was ze zwak, maar ze werd beter in het tweede bedrijf om ten slotte overtuigend af te ronden met haar auditie-aria.

Net zoals onlangs in Keulen hebben ze in Luik gekozen voor een Wagnertenor voor de rol van Gaillardin (Eisenstein). Patrick Raftery heeft in Luik eerder al Siegmund en Max gezongen, weliswaar niet met overdonderend succes. Als Gaillardin is hij enkel redelijk goed op het feest van Orlovsky. De rest van de avond is het meer brullen met een vibrato met Wagneriaanse dimensies. Didier Henry was daarentegen een nogal droge en versleten klinkende Duparquet (Dr. Falke). Voor Orlovsky hebben ze de contratenor Nicolas Ziélinski ingeschakeld. In tegenstelling toen hij Paris zong, zong hij gisteren veel minder vals. Maar ik ben er niet van overtuigd dat een contratenor in dit repertoire een valabel alternatief is voor de gebruikelijke mezzo. De ster van de avond was Sophie Marin-Degor, die Caroline (Rosalinde) zong. Haar stem is niet gigantisch, maar ze projecteert goed. Haar "Czardas" was midden in de roos met de nodige présence en de vocale autoriteit.

Deze productie is zeker niet de grootste Fledermaus-enscenering (die in Keulen is beter). Maar na al de middelmatige producties die de Waalse Opera de laatste tijd opgevoerd heeft, is dit nog eens een degelijke en onderhoudende voorstelling waarvoor de reis naar Luik verdedigbaar is.

Publicatie: woensdag 24 december 2008 @ 16:23
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen