ti guarda dal Grande Inquisitor

Richard Burkhard in deSingel

Een week na Caroline Melzer en Anette Fischer-Lichdi is het de beurt aan een Brits "jonge liedduo" om zich te presenteren in deSingel.

De bariton Richard Burkhard en de pianist Edward Rushton heb ik vorig jaar al eens gehoord op het Ruhr-Klavier-Festival. Net zoals toen, zongen ze gisteren de Jedermann-Monologe en Ravels Don Quichotte à Dulcinée. Wat deze liederen betreft, heb ik niet veel toe te voegen aan wat ik toen schreef. Alleen merkte ik deze keer een aantal systematische foutjes op in zijn Duitse uitspraak. Maar zijn dictie is voortreffelijk, ongeacht de taal waarin hij zong.

Deze liederen werden aangevuld met vooral Engelstalig repertoire. Zoals op het Klavier-Festival al bleek, is Edward Rushton ook een componist. En ook in dit recital voerde hij een eigen werk uit, Spanish tragedy. Het zijn vijf liederen op prozateksten uit de 15de en 16de eeuw met een ridderlijke, tijdloze, oorlogsthematiek. Opvallend daarbij was dat het centrale "lied" uitgewerkt werd als een melodrama waarbij Burkhard de tekst declameerde tegen de sfeerrijke pianomuziek.

De twee andere Engelse liedcycli zijn eigenlijk klassiekers, alhoewel ze aan deze zijde van het Kanaal weinig te horen zijn... Butterworths A Shropshire lad en Let us garlands bring van Gerald Finzi. Ik vond de Finzi-liederen het best geslaagd van de hele avond. Burkhards grote stem domineert nogal vaak, maar bij deze liederen wisselde hij af met veel lichte toetsen. Voor zijn enige bisnummer bleef hij in Engeland met Sea fever van John Ireland.

Publicatie: donderdag 27 november 2008 @ 17:05
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen