ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Fledermaus in Keulen

Wie een paar jaar geleden de Ring op één weekend meegemaakt heeft, herinnert zich nog misschien Thomas Mohr en Kirsten Blanck, die de Wälsungtweeling zongen. De Keulse opera heeft deze Wagnerzangers nu ook bezet in de hoofdrollen van Die Fledermaus.

Foto

Het resultaat is een succes, vooral in het geval van Thomas Mohr als Gabriel von Eisenstein. Kirsten Blanck is ook een goede Rosalinde, maar zoals enigszins gevreesd heeft ze het wat moeilijker met de virtuozere delen van "Klänge der Heimat". In allegeval is het een sterk pleidooi om operette met dezelfde zorg te bezetten als opera en dit "lichte" genre niet over te laten aan tweederangszangers.

Maar zoals zo vaak in Die Fledermaus is het de Adele die de show speelt. Claudia Rohrbach is een vaste waarde in het Keulse ensemble. Ze speelt Adele al sinds deze productie voor de eerste keer in Keulen te zien was... en je merkt dat de rol in haar bloed zit. Vanaf haar gebleit als ze Rosalinde probeert te overtuigen om haar vrijaf te geven tot haar aria "Spiel ich die Unschuld" in het derde bedrijf staat ze bijna constant op het podium en slorpt alle aandacht op.

Dr. Falke is eigenlijk de inspirator van heel de klucht, maar Johannes Beck vond ik niet erg boeiend. Regina Richter was daarentegen wel een degelijke Prinz Orlofsky... tenminste zolang ze zingt. Ze was de enige die moeite had om de gesproken stukken geprojecteerd te krijgen. Herbert Feuerstein, als de stand-upcomedian avant la lettre Frosch, was trouwens de enige die versterkt werd. Zoals verwacht, maakte hij referentie naar de actualiteit en de lokale politiek... doorspekt met klassieke grappen die waarschijnlijk al teruggaan tot de premiere in Wenen in 1874.

De productie van Helmuth Lohner voelt traditioneel aan. Het eerste en laatste bedrijf waren wel volledig in grijstinten, waardoor het op een zwart-wit-film leek die het libretto mooi volgt. Het tweede bedrijf op het feest bij Orlofsky had de nodige dansscènes maar was ook zeer kleurrijk, badend in een rood sensueel licht. Deze Fledermaus is een sterk repertoirestuk in Keulen, waar je zonder problemen naartoe kan gaan zonder te vrezen dat je je bekocht gaat voelen... zeker als ze in Keulen de operette blijven bezetten met grote stemmen.

Publicatie: zondag 9 november 2008 @ 13:53
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen