ti guarda dal Grande Inquisitor

Verdi Requiem in het PSK

Net zoals vorig jaar, geeft de Munt ook dit jaar een Requiem in de periode rond Allerheiligen. Deze keer staat het Messa di Requiem van Verdi op het programma, met Mark Wigglesworth als dirigent.

Voor de gelegenheid kreeg het Muntkoor zelfs versterking van het koor van de Vlaamse Opera... dat moet een unicum zijn, denk ik. Dat gigantische koor van pakweg 80 personen of meer heeft uiteraard geen probleem om overdonderend uit de hoek te komen tijdens het "Dies irae" en al zijn reprises. Maar het kan zich ook terugplooien tot een zacht pianissimo zoals bij het begin van het Requiem of expressief sissen tijdens het eerste "Dies irae".

De vier solisten waren redelijk. Enkel de mezzo Anna Larsson sprong er op een positieve manier uit dankzij haar muzikaliteit. Haar stem is soms net iets te klein voor deze partij, zoals tijdens haar "Liber scriptus" (dat uitgevoerd werd in een versie voor mezzo, koor en GSM). Maar haar inzet van het "Lux aeterna" was wel heel mooi met een lang en traag opgebouwd crescendo.

De tenor Fabio Sartori is een typische, kort afgezaagde, Italiaanse tenor met veel zon in zijn stem. Zijn inzetten waren wel niet altijd even juist. Toen hij het "Ingemisco" bijna forte begon, vermoedde ik dat ik naar het verstillend slot van deze 'aria' zou kunnen fluiten. Dat was inderdaad het geval, maar ook in de rest van het "Ingemisco" zat er weinig variatie en kon hij mij niet ontroeren... terwijl ik dit toch een van de meest aangrijpende stukken van dit Requiem vind. Anderzijds deed hij wel een poging om het "Hostias" mezza voce te zingen.

Carlo Colombara heeft vorig seizoen Padre Guardiano gezongen in de Munt. Hij kon mij toen niet echt overtuigen en ook nu was dat niet het geval. In de diepte klink zijn bas wel mooi sonoor. Maar ik had graag wat meer variatie gehad in zijn "Confutatis maledictis".

Tenslotte was er de sopraan Marina Poplavskaya. Zij is een opkomende "ster" gezien haar recente optredens in Covent Garden en op de Salzburger Festspiele. Haar manier van zingen doet me soms aan Kasarova denken en dan vooral omwille van het feit dat ze ook allerlei onnoembare dingen doet met haar kinnenbak. Het ziet er allemaal gespannen uit, maar tot nu toe klinkt het allemaal nog redelijk goed.

Haar grote scène is het slotdeel "Libera me". Het recitatief probeert ze dramatisch te interpreteren. Maar haar lage noten hebben niet het nodige gewicht om als een spinto-sopraan over te komen... waardoor het al snel geaffecteerd en pseudo-dramatisch wordt. Dat geaspireerd zuchten op 'tremens factus sum ego et timeo' doet er ook geen goed aan. Als ze na het laatste "Dies irae" het "Requiem" herneemt, dan produceert ze wel een aantal etherische klanken. Daarbij opent ze haar armen, kijkt als in een trance naar het plafond van het PSK en vouwt daarna haar handen samen in een devoot gebed. Je zou het kunnen omschrijven als dramatische inleving - en ik twijfel niet aan haar oprechtheid - maar ze zou die energie misschien beter gebruiken om haar hoge, weliswaar pianissimo, noot minder hees te zingen... Naar verluidt komt ze de volgende seizoenen nog terug naar de Munt.

Publicatie: dinsdag 4 november 2008 @ 22:45
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen