Il Grand' Inquisitor

Paride ed Elena in Luik

De L.T.L. Opera Studio is een samenwerking van de operahuizen van Pisa, Lucca en Livorno. Dit jaar heeft de Waalse Opera zich ook bij dit groepje gevoegd. De jonge zangers van deze opera studio hebben Glucks opera Paride ed Elena voorbereid en die ging begin dit jaar in Italië in première. Ze is nu in Luik te zien en horen.

De opera handelt uiteraard over Paris en Helena en beschrijft in 't lang en in 't breed hun ontmoeting en hoe ze verliefd worden, voor Paris haar meeneemt naar Troje en de Trojaanse oorlog begint. In Glucks versie is Helena trouwens nog niet getrouwd met Menelaos.

De contratenor Nicolas Ziélinski was een van de kandidaten in de jongste Elisabethwedstrijd, maar hij is toen niet door de eerste ronde geraakt... ondanks het feit dat hij vorig jaar nog het zangconcours van Verviers gewonnen had. In die eerste ronde was ik wel onder de indruk van zijn stem, zijn unieke sopraanklank, het omvangrijk dynamisch bereik en zijn muzikaliteit. Gisteren was mijn enthousiasme al een heel stuk minder. Hij presteert heel wisselvallig en het lijkt wel alsof hij voor elk bedrijf opnieuw moet opwarmen. Zijn aria in het tweede bedrijf was wel in orde. Maar zijn grote liefdesaria in het derde bedrijf begon met een lelijk klinkend forte (en ja, zijn stem vult zonder problemen de hele zaal). Daarna ging zijn intonatie alle richtingen uit, maar zelden de goede. Toen Elena op het einde van de aria repliceerde met "basta cosí" nam ze me de woorden uit de mond...

Die Elena was Rita Matos Alves. Ze heeft een flauwe stem die nog niet voldoende stabiel is om al op te treden in een volledige operavoorstelling. Véronique Nosbaum was iets beter als Amore. Haar smoelentrekkerij moest voor een komische noot zorgen, maar het was allemaal net iets te overdreven voor mijn smaak. Na het derde bedrijf hield ik het voor bekeken...

Publicatie: zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:32
Rubriek: Opera