ti guarda dal Grande Inquisitor

Angelika Kirchschlager in Schwarzenberg

Het laatste liedrecital dat ik dit jaar meemaakte op de Schubertiade was er een met Angelika Kirchschlager en Helmut Deutsch.

Het eerste deel hoorden we een mozaïek van Schubertliederen waar ik weinig eenheid in kon vinden. Ze werden wel samengezet in kleine groepjes... een paar nachtliederen, een paar lenteliederen, een paar liederen rond sterren en om af te sluiten vier Goetheliederen waarin de liefde centraal stond.

Ik heb de indruk dat Angelika Kirchschlager de laatste tijd nogal veel opera gezongen heeft, waardoor sommige liederen een overdreven dramatische interpretatie kregen. Een voorbeeld daarvan was haar eerste lied Fischerweise. Haar mezza voce is ook niet meer helemaal zuiver. In een lied als Lied der Anne Lyle vraagt bijna constant piano zingen, wat op zich wel lukt maar die noten voelen niet echt stabiel aan. Zeker als ze ook nog eens in de hoogte gaat, zoals in Die Sterne, wordt het heikel. Ik ben trouwens niet overtuigd of Die Sterne wel zo'n geschikt lied is voor een mezzo... door de transpositie worden de twinkelende sterren in de piano meer een modderig geplons.

Anderzijds vond ik haar uitvoering van onder andere Der Wanderer an den Mond wel heel mooi. In de dialoog met de maan wisselde ze goed de rustige sfeer van de maan af met hoe de Wanderer de toestand van de maan op zijn eigen leven projecteert. Ook de snellere liederen, zoals Rastlose Liebe of Versunken zong ze fantastisch goed.

Na de pauze schakelden ze over naar de twintigste eeuw met het Opus 38 van Korngold. Ik vond de meeste van deze vijf liederen niet zo boeiend. Alleen Alt-spanisch heeft wel een zekere "schwung" en met het Engelstalige Old english song kroop ze even in de huid van een stoere zeeman. Nadien zong ze nog zes liederen van Kurt Weill op Duitse, Franse en Engelse teksten. Ik vermoed dat deze liederen nog relatief nieuw zijn voor haar, want hiervoor liet ze de partituur aanrukken. Vooral voor de Franse liederen bleek ze die nodig te hebben. Haar Frans is trouwens behoorlijk goed, op een aantal uitspraakfouten na. Liederen zoals Je ne t'aime pas of Der Abschiedsbrief passen goed bij haar temperament.

Dit programma zal ze de volgende maanden nog op verschillende plaatsen zingen... ook op haar recital volgend jaar in het PSK.

Foto
Angelika-Kauffmann-Saal

Publicatie: zondag 31 augustus 2008 @ 8:35
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen