ti guarda dal Grande Inquisitor

Mehrstimmige Gesänge in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg is zowat de enige mogelijkheid om ook eens meerstemmige Schubertliederen te horen. Gisteren vormden de tenors Werner Güra en Carsten Süß, bariton Florian Boesch en bas Wilhelm Schwinghammer het vocaal kwartet voor zo'n recital. Wolfram Rieger zat aan de piano.

Ze begonnen met een lichte noot. Florian Boesch zong eerst de solorol in het Trinklied om de "Feierstunde" te openen. Daarna was hij samen met Werner Güra het advokatenkoppel-met-stemmetjes dat in Die Advokaten Carsten Süß, alias Herr Sempronius, geld probeert afhandig te maken.

De rest van het recital bestond uit iets serieuzere teksten. Opmerkelijk waren de twee liederen Die Nacht en Wehmut zonder pianobegeleiding. In de meeste van deze liederen lijkt de piano sowieso van ondergeschikt belang te zijn. Een eerste uitzondering was Die Nachtigall, waar Wolfram Rieger het "Zaubergesang" van Philomele uitbeeldde, of Frühlingsgesang als hij al zijn kunnen loslaat om de tekst "Der Winter bedroht ihn mit schaurigen Kälte, der Sommer verfolgt ihn mit flammendem Speer" in te kleuren. Maar zijn moment kwam vooral in Mayrhofers Gondelfahrer. In het begin laat hij de maan en sterren in zijn piano dansen. Even later ontpopt Rieger zich tot een pianistieke tovenaar als hij zijn piano als een heuse beiaard laat klinken als er sprake is van de "Markustürme".

Het was trouwens grappig om zien dat tenors toch altijd tenors blijven, ook al zingen ze liederen. Elk lied heeft zijn leidende tenorstem en dus wisselden Güra en Süß ook bij elk lied. Aangezien de pikorde begint bij de zanger die het meest links staat, ttz. het dichtst bij de pianist, verwisselden ze ook elk lied fysisch van plaats... inclusief hun "eigen" muziekstandaard.

Een leuke namiddag werd afgerond met een bisnummer in de stijl zoals het recital begonnen was. De "voorzitter", deze keer Wilhelm Schwinghammer, nam het voortouw in Zur guten Nacht om de Schubertiade-namiddag af te sluiten. Het enige wat nog ontbrak, was "ein großes Bier"...

Publicatie: donderdag 28 augustus 2008 @ 9:36
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen