ti guarda dal Grande Inquisitor

Der Zigeunerbaron in Bad Ischl

Op het Lehar-Festival doen ze niet alleen operettes van Lehar. De Weense operettekoning Johann Strauss stond ook op het programma met diens Der Zigeunerbaron in een klassieke regie.

Foto

De "zigeunerbaron", Sandor Barinkay, werd gezongen door Mehrzad Montazeri. Hij zingt alle noten, maar niet altijd zonder moeite. Ik heb wel geen woord verstaan van wat hij zong. Miriam Portmann zong de zigeunerin Saffi. In het eerste bedrijf klonk ze meer als een mezzo dan een sopraan... maar na de pauze werd aangekondigd dat ze ziek was. Dat verklaart waarschijnlijk de moeilijke hoge noten. Maar los van dat feit produceert ze wel een mooi geluid. Elisabeth Schwarz was ook aangekondigd als ziek, maar daar was weinig van te merken en ze zong een sprankelende Arsena. Rupert Bergmann was de perfecte operette-clown voor de rol van Kálmán Zsupán.

In de namiddag gaf het Franz Lehár-Orchester eerst nog een Mozartconcert in de parochiekerk van Bad Ischl met opera-aria's die vertolkt werden door een tiental jonge zangers uit het koor. Op het programma stonden een paar scènes die je niet zou verwachten op een dergelijk concert, zoals het bas-bariton-trio uit Don Giovanni als de Commendatore de Don naar de hel gaat sleuren. Daarin viel vooral Milcho Borovinov op als de Commendatore... wat later zou hij nog een indrukwekkende Hallen-aria van Sarastro zingen. De bariton Florian Widmann heeft een mooie zoetgevooisde bariton waarmee hij de twee duetten van Papageno zong, Bei Männern welche Liebe fühlen en Pa, pa, pa. Bij de vrouwen kon de donkere stem van Adriana Kiss me charmeren in Cherubino's "Voi che sapete", evenals de sopraan Stanislava Dubanova met Pamina's grote aria.

Publicatie: zondag 24 augustus 2008 @ 8:13
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen